![Grenlandskonferansen 2020: Vurdering, læring og aktive elever. Foto: Tine Poppe.](https://www.usn.no/getfile.php/13623579-1593500342/usn.no/aktuelt/Aktiviteter/Grenlandskonferansen/Grenlandskonferansen2020.jpg%20%28article%29.jpg)
- Studier »
- Videreutdanning »
- Barnehage og skole »
- Etterutdanning: Tilskuddsordning for lokal kompetanseutvikling og ordningen «Ny som lærer» »
- Desentralisert ordning for kompetanseutvikling
«Elevene bak tallene» i Grenlandsregionens skoler
![Grenlandskonferansen 2020: Vurdering, læring og aktive elever. Foto: Tine Poppe.](https://www.usn.no/getfile.php/13623579-1593500342/usn.no/aktuelt/Aktiviteter/Grenlandskonferansen/Grenlandskonferansen2020.jpg%20%28article%29.jpg)
Tiltak i Grenlandsskolene skoleåret 2024/2025
Kvalitetsutvikling er ut fra et behov for mer kompetanse når det gjelder å innhente og bruke store data og rike data for kvalitetsutvikling.
Kvalitetsutvikling i lesing og skriving og/eller regning.
Kvalitetsutvikling i opplæring ut fra de tverrfaglige temaene i læreplanverket.
Kvalitetsutvikling i temaet "Vurdering for læring" er å jobbe fram vurderingspraksiser som gis underveis og til slutt i opplæringen. Underveisvurdering skal bidra til å fremme læring. Sluttvurdering er for avslutningen av faget i 9. eller 10. trinn. KI og vurdering for ungdomstrinn faller inn under dette temaet.
I dette temaet jobbes det med å utvikle skolemiljøer der alle elever har en plass i fellesskapet gjennom både fysisk, sosial og faglig inkludering.
Innenfor temaet jobbes det med å styrke de praktisk-estetiske fagene i skolen og praktisk opplæring som en integrert del av de teoretiske fagene.
Kvalitetsutvikling i profesjonsfaglige fellesskap og skoleutvikling.
Andre tiltak
![Studenter i arbeid med lysdesign](https://www.usn.no/getfile.php/13771307-1686822763/usn.no/studier/Finn%20studier/Teknologi%2C%20ingeni%C3%B8rfag%20og%20lysdesign/Bachelor%20i%20arkitektonisk%20lysdesign/Bachelor_i_arkitektonisk_lysdesign_USN_03900_1920_Foto_Ingvild_Stokka.jpg%20%28article%29.jpg)
Faglærere på Universitetet i Sørøst-Norge står klare til å samarbeide med dere om spennende verksteder innenfor mange ulike temaer. Finn tema i listen under og ta direkte kontakt. Sammen blir dere enige om tid, organisering og endelig innhold. Et verksted varer vanligvis 1,5-3 timer.
![Grenlandskonferansen 2020: Vurdering, læring og aktive elever. Foto: Tine Poppe.](https://www.usn.no/getfile.php/13623578-1593500342/usn.no/aktuelt/Aktiviteter/Grenlandskonferansen/Grenlandskonferansen2020.jpg%20%283column_page%29.jpg)
Konferansedagene er en læringsarena for lærerprofesjonen og lærerutdanningen. Det er et tiltak i Dekomp.
Lærende nettverk i les & skriv og utforskende læring i matematikk (regning) starter opp igjen våren 2024. Målgruppen er lærere i Drangedal, Kragerø, Siljan og Skien som har deltatt i lærende nettverk skoleåret 2022-2023. Vi vet at noen skoler har byttet ressurspersoner og dette hensyntas. Lærere i Bamble og Porsgrunn kan delta hvis det er ledige plasser.
Nettsiden gir informasjon til faglærere og eksterne sensorer ved muntlig og muntlig-praktisk eksamen i Grenlandsskolene.
Alternativ og Supplerende kommunikasjon (ASK) er å kunne kommunisere på andre måter enn gjennom talespråket. Våren 2023 tilbys lærende samlinger for lærere og andre ansatte i Grenlandsskolene i ASK.
På denne nettsiden finner du nyttige ressurser og linker
På denne nettsiden finner du nyttige ressurser og linker
På denne nettsiden finner du nyttige linker til ressurser og litteratur for les&skriv barnetrinn
Tverrfaglig arbeid og dybdelæring i skolen krever læreplanforståelse, didaktisk planlegging og evne til å organisere læringsløyper ved å forstå LK på langs og på tvers.
Vi formidler masteroppgaveprosjekter mellom forskergrupper og studentene ved grunnskolelæreutdanning for trinn 1 til 7 og trinn 5 til 10.
Modellen "TAM" er utviklet for skolebasert vurdering- og utvikling i samarbeid mellom skoleeiere i Bamble, Drangedal, Kragerø, Porsgrunn, Siljan og Skien og Universitetet i Sørøst-Norge. Hensikten er å reflektere over verdier, vurdere praksis og utvikle kunnskap i dialog.