Spesialpedagogikk for grunnskole- eller barnehagelærerere
Barn og unges utvikling og læring er sentralt, med to spesialpedagogiske hovedtema:
- Psykisk helse. Innagerende og utagerende adferd, mobbing, tilknytningsvansker, ADHD, autismespekterforstyrringer, angst og depresjon.
- Lærevansker. Språk, lesing, skriving og matematikk.
Skole
Spesialpedagogikk er et sentralt arbeidsfelt. Studiet bygger på ulike læringsperspektiv, men vil ha hovedfokus på interaksjonens betydning for individets læring og utvikling gjennom aktiviteter i sosiale kontekster. Kunnskap om barns og unges individuelle forutsetninger og læringsmiljøets betydning er vesentlig for å lykkes i arbeidet med tilpasset opplæring og inkludering.
Etter endt videreutdanning her bør du kunne tilrettelegge for personer med ulike læreforutsetninger gjennom fokus på relasjon, mestring og deltagelse.
Spesialpedagogikk, trinn 1-10 (Kompetanse for kvalitet)
Porsgrunn | Deltid
Barnehage
Studiet er en del av utdanningsdirektoratets satsning på videreutdanning av barnehagelærere, kompetanse for fremtidens barnehage, og vårt mål med studiet er å utdanne kyndige og reflekterte barnehagelærere med kompetanse til å skape et inkluderende lek-, læring- og omsorgsmiljø som møter barns behov.