Vivian på praksisutveksling i Emden

Hvem er jeg?

Jeg heter Vivian Marie, og studerer Vernepleie ved Universitet i Sør-Øst-Norge på campus Porsgrunn. Jeg har vært på utveksling i Tyskland, der har jeg vært i praksis i 3 måneder. Jeg dro sammen med kjæresten min, det startet vel med at jeg ble interessert da vi fikk en mail om mulighet til praksis i utlandet. Det siste året har jeg blitt veldig glad i å reise, og forsøkte å gire opp kjæresten min til å bli med å søke.

Hvordan var mottagelsen?

Kollegaene tok oss veldig godt imot, til tross for litt språkbarrierer her og der. Vi ble fort kjent med kollegaene våre, og flere av de tok oss med ut for å smake på lokalmaten. Jeg hadde faktisk bursdag ved slutten av praksisoppholdet, og da arrangerte kollegaene fest for meg med god middag og flotte gaver! Vi rakk også akkurat å bli med på juleavslutningen for hele organisasjonen, hvor vi fikk smake mer lokalmat en siste gang. Jeg har enda kontakt med kollegaene mine, og jeg håper å få de med til Norge en dag.

Hvordan bodde jeg?

Jeg vil ikke si vi var heldige, men vi var samtidig ikke uheldige heller. Vi fant ett hus hvor det bodde en gammel mann i 1.etg og 2.etg delte vi sammen med en annen student. Det var ganske billig, spesielt fordi vi delte på husleien, det var faktisk en smule billigere å bo i Tyskland og betale for leiligheten i Norge fordi vi fikk ordnet en deal med utleier i Norge. Boligen var for min standard litt dårlig, men nå er vi jo ganske bortskjemte i Norge også.

Hvordan var prisene sammenlignet med norske?

Når det gjaldt prisforskjeller så var det ikke store forskjeller, det var muligens litt billigere. Mat og middag på restaurant var som regel billigere. Transport (taxi, tog, buss osv.) var mer eller mindre norske priser.

Var det kulturforskjeller?

Vi bodde i en by som heter Emden, ca 30 minutter unna praksisplassen da vi ville bo i en større by. Jeg elsker den tyske kulturen, samtidig som det var noen ting jeg stusset litt over. Jeg liker at alle er høflige med hverandre, og man er ikke redd for å hilse. Noe jeg bemerket meg var at vi fikk mye blikk. Så vi rare ut? Tenkte jeg. Men etter litt research fant jeg ut at «the german stare» tydeligvis er en kjent greie som kun tyskerne forstår seg på. Vi opplevde litt språkbarrierer i starten, men tysk går fort å lære seg, så det gikk fint.

Hvordan var praksisen?

Praksisplassen vår hadde ett samarbeid med høyskolen i Emden, som igjen har ett samarbeid med USN. Vi hadde ikke særlig kontakt eller interaksjon med høyskolen, da vi kun var i Tyskland for praksis. Men vi hadde muligheten til å bruke campusen der.

Vi var i praksis på ett tettsted kalt Norddeich, som er del av den «større» byen Norden, som ligger helt nordvest i Tyskland. Praksisplassen heter Socialwerk Nazareth og er en stor organisasjon som tar for seg mange ulike tjenester. Vi var på «Jugendhilfe»-prosjektet, som tok for seg enslige, mindreårige flyktninger. Jeg mener det når jeg sier dette var de beste tre månedene i livet mitt, og jeg blir rørt og kjenner tårene presser bare jeg tenker tilbake på praksisen. Jeg ble kjent med helt fantastiske mennesker, både kollegaer og klienter. Jeg har fått høre de mest absurde, sanne historiene om hvordan det var å være på flukt. Ungdommene har satt dype spor i meg for alltid, og jeg kommer aldri til å glemme tiden min der. Jeg tror ikke jeg hadde fått samme utbytter og utvikling hvis jeg hadde vært i Norge. Gjennom praksisen utviklet jeg meg faglig og personlig.

Jeg har lært at man kommer langt med å være ydmyk og «drite seg litt ut». Den type gruppen vi jobbet med kunne være svært sårbare. Mange kom med traumer og vansker med å ha tillit til nye mennesker. Som ansatt skal du fungere som en trygghetsperson, samtidig som du skal passe på at de overholder regler og rammer på institusjonen.
Vi hadde en fantastisk veileder, som må være en av de mest reflekterte menneskene jeg har møtt. Vi hadde veiledningstime med han 1 time i uka, og på de timene har jeg lært utrolig mye, samtidig som jeg har fått reflektert over ulike problemstillinger jeg har møtt i praksis.

Anbefaler jeg utveksling?

Jeg anbefaler absolutt å dra på utveksling, da du får en enestående mulighet til å reise og bli kjent med andre kulturer, samtidig som du studerer og utvikler deg faglig. Vi valgte å sette av helger til å reise rundt i Europa, og i løpet av oppholdet vårt, har vi dratt til Köln, Berlin, Paris, Praha og Belgia!

Gjerne ta kontakt med meg på min instagram: vivianmariedalen eller e-post: vivianmari333@outlook.com om du har spørsmål eller vil høre mer!

Min opplevelse totalt

Veldig bra
Les mer om Hochschule Emden/Leer (EMDENLEER)
Dette reisebrevet handler om