Sykepleiestudent Iselin på utveksling ved Kamuzu

-Utveksling er en kjempefin måte å få bredere kunnskap og utvikle seg både faglig men også som person.

Hvem er jeg?

Jeg heter Iselin Møller Svendsen og jeg ville dra på utveksling fordi jeg ville oppleve noe annet og få en større kulturforståelse.

Hvorfor søkte jeg meg til denne institusjonen?

Jeg søkte til Kamuzu fordi jeg ville til en av de landene som har størst kontrast fra Norge.

Hvordan var mottagelsen?

Vi ble møtt av tre studenter fra skolen som plukket oss opp på flyplassen og tok oss med på shopping for å ordne alt vi trenger. Det ble ikke arrangert sosiale aktiviteter ved mottagelsen, kun når de andre studentene fra skolen kom tilbake fra ferie. De andre studentene begynte nytt semester tidlig i februar så vi hadde en hel måned alene før flere studenter kom. Dette var litt kjipt ettersom at dagene ble veldig lange og opplevelse med å det sosiale ble litt amputert.

Fasiliteter på campus

Det finnes en privat klinikk, lesesal og minibibliotek på campus. Men i nærområdet fant man restauranter, aktiviteter, og barer om man ville det.

Hvordan bodde jeg?

Vi hadde tre roms leilighet med to soverom, så vi bodde sammen to og to for 900 000 lokal valuta.

Hvordan var prisene sammenlignet med norske?

Bolig kostet ca halv av vanlig boligpris.
Noe av maten på matbutikken var veldig dyrt, men mye var billigere, spesielt lokale varer.
Kostnaden på en middag på restaurant kom helt ann på hvor du valgte å spise, men alt fra 30 kr for et helt måltid med drikke til 250/300kr.Det var ikke mulig å drikke vannet fra vasken. Alt annet som brus,saft, melk juice varierte i pris ut i fra type og merke.
Det kostet ca 90kr tur retur butikken for offentlig transport, så det var forholdvis billig.
Hvis man ønsket å dra på en helgetur så varierer prisen ut i fra ønske, lenge og hva du setter som standard

Var det kulturforskjeller?

Det var en storby, med mye kriminalitet dessverre. Men følte ikke meg utrygg så lenge jeg var på campus eller det var dagtid. Er mange store kulturforskjeller når du kommer til et så fattig land Malawi er, opplevde noen av forskjellene som tøffe spesielt i forbindelse med helse og andre som veldig naturlig men store.
De aller fleste pasienter snakker ikke engelsk, men de aller fleste sykepleiere som jobber i helseinstitusjonene snakker det lokale språket.

Hvordan var praksisen?

Når jeg var på utveksling tok jeg hjemmetjeneste praksisen min, arbeidsmengden variere. Både litt mindre og litt mere en hvis du har sammen praksis hjemme. Vi hadde ingen konkret veileder gjennom praksisen.
Det er mye mere inntrykk å studere i Malawi kontra Norge, ettersom at helsevesenet er ganske forskjellig.

Anbefaler jeg utveksling?

Absolutt, kjempefin måte å få en bredere kunnskap og utvikle seg både faglig men også som person.
Kontakt meg gjerne hvis du har noen spørsmål:
Instagram: Iselinmsvendsen

Min opplevelse totalt

Veldig bra
Les mer om Kamuzu University of Health Sciences (KUHES)
Dette reisebrevet handler om
done KUHES
done Malawi
done Sykepleie

Sjekk ut alle stedene du har mulighet til å dra med utvekslingsvelgeren