Sykepleierpraksis ved universitetet i Udine

Ester Margrete reiste på praksisutveksling til Italia, Udine.
"Jeg kan begynne med å svare på spørsmålet om jeg anbefaler andre studenter å reise på utveksling? Svaret er JA! Det å reise på utveksling er en super opplevelse du IKKE kommer til å angre på".

Hvem er jeg?

Mitt navn er Ester Margrete og studerer sykepleie ved USN. Jeg er akkurat ferdig med andre året på sykepleien og kom nylig hjem fra tre måneder utveksling til nydelige Italia. Jeg hadde min medisinske sykehuspraksis i byen Udine, som var min andre sykehuspraksis dette året. Det var fint, fordi da har jeg først sett og følt på hvordan det er å være sykepleier i Norge, og så kunne jeg dra ut og se hvordan det var å jobbe i Italia.

Var det kulturforskjeller?

Hverdagen min gikk ut på at jeg enten jobbet dag-, kveld-, eller nattevakt på sykehuset og resten av dagen gjorde jeg noe sosialt med andre studenter i Udine. Det ble selvfølgelig mye pizza-, pasta-, og is-spising. Jeg reiste sammen med ei annen fra klassen min og vi bodde i samme kollektiv med fire andre studenter fra forskjellige land. Noe jeg la godt merke til som er annerledes fra Norge er at butikkene i byen hadde korte åpningstider og gjerne stengt midt på dagen, så jeg måtte planlegge godt. Bilkjøringen er mer kaotisk enn her, så godt jeg skaffet meg ett busskort og at det var gå- avstand til det meste. Folkene der er imøtekommende og hyggelige.

Hvordan var praksisen?

I løpet av de tre månedene jeg var på utveksling hadde jeg bare praksis. Jeg hadde tilknytning til et universitet i Udine, men det var ingen undervisning eller oppgaver som skulle leveres til dem. Praksisen gikk ut på at jeg fikk tildelt en avdeling og en veileder (som kan godt engelsk) jeg skulle følge de ukene jeg var der. Jeg var de første ukene på Neurosurgery og resten av ukene på Nevrology Day Hospital. De ansatte på sykehuset var imøtekommende og inkluderende. Jeg kunne i tillegg til min veileder gå med andre sykepleiere uten problemer. Selv om de fleste som jobber der og mange av pasientene har lite engelskkunnskaper gikk kommunikasjonen overraskende bra. Før jeg reiste og under oppholdet lærte jeg meg ord og setninger på Italiensk jeg hadde bruk for, og de syntes det bare var bra at jeg prøvde å snakke litt. Jeg trivdes masse her.

Anbefaler jeg utveksling?

Noe av det beste var at jeg møtte mange andre utvekslingsstudenter og ble god venn med flere av dem som jeg senere holder kontakten med og kan besøke. Det ble arrangert mange sosiale aktiviteter og turer. Jeg fikk reist mange steder i løpet av de månedene (mer enn jeg forventet). Jeg har lært mye både faglig og det å være et nytt sted med nye omgivelser å sette seg inn i. Det er viktig å bruke tiden godt, finn på noe i den fritiden du har og ha det gøy. Du får så mye igjen for det.
Les mer om Università degli Studi di Udine (UdSdU)
Dette reisebrevet handler om
done UdSdU
done Italia