Sykepleiepraksis ved Københavns Professionshøjskole (KP)

"Det har vært noen smukke måneder!"

Hvem er jeg?

Jeg heter Signe er 22 år og er fra Geilo. Jeg tok hjemmesykepleie i København, på Københavns Professionshøjskole.

Var det kulturforskjeller?

Å reise på utveksling har ikke bydd på noen store problemer eller vanskeligheter, annet ann at kollektivsystemet her var vanskelig å forstå i starten, og ikke minst dyrt. Ellers har alt gått bra med reise, leilighet og det å bli kjent med København. Jeg har storkost meg her, og gruer meg til å dra hjem igjen. Samtidig som jeg savner Norges deilige natur, varmt vann i dusjen, godt springvann(!!), spise brød som ikke er av rug, se igjen venner og familie, bilen min og det å komme tilbake til egen jobb og skole.

Hvordan var praksisen?

I Danmark fokuserer de mye på refleksjon, og det er hyppigere møter med veileder, som er innom oftere i praksis. I tillegg er det veldig godt med teori implementert i praksisen, og vi har hatt to uker til forelesninger på Københavns Professionshøjskole. Det er veldig godt å styre dagen sin selv i praksis, å plukke sykepleieoppgaver som er interessante og få til flere studiebesøk av interesse i omegn. Her i Danmark bruker en ikke studenter som ren arbeidskraft, noe som er uvant, men veldig deilig. En trenger ikke å kjenne på stresset med å ha for stor arbeidstyngde, men heller sette seg godt inn i hver enkelt situasjon.

I denne praksisen har jeg fått muligheten til å bruke mer tid på hver person, for å finne faktorer som kan fremme helse, forebygge eller rehabilitere. Jeg synes det er godt å ha fått mye ekstra tid per borger.

For min del har ikke denne praksisen vært veldig nyttig for faget sin del og jeg føler liten kunnskapsmessig vekst. Dette er fordi vi har hatt noe lignende emne i Norge, men også fordi jeg ble utplassert på et pleiehjem, der det ikke har vært så mange "nye" sykepleieoppgaver å ta fatt i, og praksisdagene blir veldig like. Hadde sett for meg å kjøre rundt i hjemmesykepleien, fått deltatt mer på sårstell, medisinadministrering og ellers fått større utfordringer i praksis. Uansett bør en reise ut på utveksling fordi det gir en stor personlig vekst, du blir mer selvstendig, ansvarlig og voksen vil jeg si. Det er lærerikt på mange områder! I tillegg blir det veldig gøy den gangen jeg reiser tilbake hit på weekend-tur, da veit jeg hvor alle de beste plassene er.

Anbefaler jeg utveksling?

Jeg reiste til Danmark med en av mine nærme venninner. Det har vært godt å ha noen å være turist sammen med! I tillegg er det jo masse av shoppingmuligheter, gode restauranter, mye aktiviteter en kan delta på i helger og et bra studiemiljø.

- Det har vært noen smukke måneder!
Les mer om Københavns Professionshøjskole (KP)
Dette reisebrevet handler om
done KP
done Danmark