Sykepleiepraksis student Marie i København

Illustration photo Marie Svensson
"Utveksling er topp. Jeg lærte mye om kommunikasjon og det å tilpasse seg andre mennesker samt et helt nytt språk."

Hvem er jeg?

Mitt navn er Marie og jeg valgte å dra på utveksling for styrke sin rolle som sykepleier her hjemme i Norge.

Hvorfor søkte jeg meg til denne institusjonen?

Jeg har alltid drømt om å bo i København. Så da dette var et alternativ var dette absolutt noe jeg ville. I Danmark fikk jeg virkelig styrket min faglig kunnskap som student. Jeg ble introdusert for nye og innovative ideer og tips som jeg kan ta med meg tilbake til Drammen. Jeg lærte mye om kommunikasjon og det å tilpasse meg andre mennesker samt et helt nytt språk

Hvordan bodde jeg?

Jeg valgte å bo privat, så ble derfor godt kjent med de jeg bodde hos og venner av dem. Jeg fikk også mentorer da jeg flyttet ned, disse kom jeg veldig godt overens med. Dette gjorde at vi har blitt venner for livet og jeg har daglig kontakt med dem enda.

Var det kulturforskjeller?

Jeg lærte meg fort dansk, og så fort du forstår dansk og bruker litt tid på å forstå språket, så går alt så mye lettere. Danskene blir alltid sjokkert og overraskende glade når du snakker dansk. Det er alltid noe å gjøre i denne byen valgmulighetene er store. Kollektivtransporten er super, hvert 4 minutt går det metro og tog til hvor enn du måtte ønske. København har alt du kan ønske deg, storby liv, parker, hav, en stor strand, mat fra alle verdens deler. Prisene er gunstige og overkommelig når det gjelder bolig. Mat og drikke i denne byen er super billig, så jeg levde med deilig mat hver dag.

Hvordan var praksisen?

Danskene har mye kunnskap om helse, og sykepleierne jeg jobbet med lærte meg mye som jeg alltid kommer til å ha med meg videre i livet. Jeg var selvstendig da jeg dro ned, men nå vil jeg si at jeg er enda mer selvstendig enn hva jeg noen gang har vært.

Anbefaler jeg utveksling?

Jeg anbefaler alle sykepleiestudenter å reise på utveksling!
Les mer om Københavns Professionshøjskole (KP)
Dette reisebrevet handler om
done KP
done Danmark