Stian dro på Utveksling til Aarhus

Hvem er jeg?

Mitt navn er Stian Debess og jeg studerer idrettsvitenskap ved USN. Jeg ville på utveksling for å oppleve noe nytt, møte nye mennesker på ett helt nytt sted. Så det gjorde jeg, nå er jeg på utveksling til Aarhus Universitet.

Hvorfor søkte jeg meg til denne institusjonen?

Jeg søkte meg til Danmark fordi jeg har tidligere erfart at Danmark er ett utrolig fint land.

Hvordan var mottagelsen?

Mottagelsen er kjempefin, jeg følte meg sett og inkludert helt fra starten av. Ansatte og studenter utrolig bra. Var litt krevene de første 2 ukene å komme ordentlig med i gruppen ettersom jeg var ny og alle de andre kjente hverandre fra 3 år tidligere, men det gikk seg fort til!

Det var mange aktiviteter i starten av semesteret. Det skjedde noe sosialt hele tiden i Universitetsparken. Alt fra aktiviteter og leker til festing.

Fasiliteter på campus

Det er en utrolig flott kantine på hovedcampusen. Jeg har ikke fått med meg at det er så gode treningstilbud, men jeg vet at det er mange treningssentre i nærheten så det er lett tilgjengelig. Det er også noe som heter studenterhuset som ligger like ved universitetet som har en bar, der folk kan møtes å ha det sosialt.

Hvordan bodde jeg?

Jeg bor privat sammen med en annen danske som jeg ble kjent med. Tilbudet fant jeg gjennom en Facebook side der folk leier ut. Dette trives jeg veldig godt med.

Hvordan var prisene sammenlignet med norske?

Det er forskjell selv om den ikke er så veldig stor. Jeg vil selvfølgelig si at det som er den største forskjellen er alkohol. Matvarer og uteliv er så å si det samme, kanskje litt billigere.

Var det kulturforskjeller?

Århus er en fantastisk by som har det meste man trenger, Tivoli, kunstmuseer, Fotballstadion til AGF som spiller i den øverste divisjonen.

Det er ingen store språkbarrierer. Jeg personlig har undervisning på Dansk og forstår alt som blir sagt, det kan være utfordrende å henge med når små kameratgrupper snakker fort med hverandre, men det tar ikke lang tid før man kommer inn i det. Jeg har også fått forståelsen om at det er lettere for meg og forstå dem enn motsatt.

Hvordan var studiet?

Jeg studerer Idrettskultur, Prestasjonsoptimering, og Eksperimentell Biomekanikk.

Belastningen vil jeg si er hakket lavere faktisk, det er mye mer innleveringer i de forskjellig faga i Norge, her har vi kun innleveringer i ett av fagene. Undervisningene pedagogisk sett kunne alltids vært bedre, men det tror jeg skyldes av at professorene er utrolig dyktige innenfor sitt felt akademisk, og at man ikke kan få det beste fra to verdener. De er veldig inspirerende.

Hvordan er læringsutbytte? Det går litt opp og ned, til syvende og sist som andre steder er det opp til hver enkelt hvor mye innsats og fokus de legger ned, men det er hvertfall lagt opp til stort utbytte.

Det er bedre å studere i Danmark, vi har ikke forelesninger i auditorier som i Norge, men i små klasserom, noe jeg personlig liker.

Min opplevelse totalt

Bra
Les mer om Aarhus University (AU)
Dette reisebrevet handler om