Statsvitenskap ved Universidad Rey Juan Carlos i Madrid

"Jeg valgte å dra på utveksling fordi jeg elsker å reise, dessuten så ønsket jeg å lære et nytt språk og møte nye mennesker."

Hvem er jeg?

Haybat Rashid Hacham er opprinnelig fra Irak, men er bosatt i Oslo. Som statsvitenskapstudent var det mulig å reise på utveksling, og han grep sjansen og dro til Madrid.

Hvorfor søkte jeg meg til denne institusjonen?

Hvordan var mottagelsen?

For å være på utveksling i Spania trenger norske studenter verken visum eller vaksiner, og det er enkelt å få tak i rimelige billetter dit. Bosted har studentene ansvar for å ordne selv:

Fasiliteter på campus

Universitetet er stort, med store forelesningssaler. Det er restaurant, treningsstudio, kafé, bank og alt annet tilgjengelig der, men at det ligger et stykke utenfor sentrum. Likevel fungerte det greit, da t-banen har hyppige avganger til sentrum derfra.

Hvordan bodde jeg?

Jeg kom tilbake til Norge fra Bagdad fem dager før jeg dro til Spania, så jeg var opptatt med alt annet enn å skaffe meg et sted å Madrid. Tanken var å finne nærmeste hotell i sentrum, og bo der en ukes tid, slik at jeg ville ha tid til å finne et bra sted. Mens jeg satt på flyet på vei til Spania, så oppdaget jeg at Norwegian tilbyr internett ombord, for flyreiser innen Europa. Jeg dro frem PC’n og begynt å søke på AIRBNB.com. Der kom jeg i kontakt med ei dame som bodde sammen med datteren sin, og som hadde et rom som de ønsket å leie ut. Så ble vi enige om en pris og hun ba meg komme til t-banestasjonen som var like ved. Så jeg skaffet meg altså et sted å bo mens jeg satt på flyet. Jeg bodde der i en måned før jeg flyttet til et annet sted nærmere skolen.

Da jeg kom ut av flyplassen så sa jeg til meg selv: Hva skal jeg gjøre nå? Det var morsomt fordi jeg hadde ingen anelse om hvor jeg skulle starte. Men, jeg skulle til t-banestasjonen nær der jeg hadde leid et rom, så jeg skaffet meg et kart over t-banelinjene og studerte det nøye. T-banesystemet er veldig likt det i Norge, så det var ikke vanskelig å skjønne. Da jeg kom meg frem, hjelp hun jeg leide av å finne veien til skolen. Ved skolen snakket veldig få engelsk, ikke engang i resepsjonen. Etter mange forsøk så fant jeg noen studenter som snakket engelsk så de hjelp meg med å komme til riktig person.

Var det kulturforskjeller?

Madrid er en fantastisk by og det er vanskelig å kjede seg her. Byen sover sånn å si aldri. Det er alltid noe å gjøre, det er masse folk overalt, masse turister, og det meste er ganske billig. Utestedene stenger ikke før kl 6 på morgenen. Folk der er livlige, og om man er fotballinteressert, så det ubeskrivelige rammer rundt La Liga kampene.

Han forteller om mye å gjøre på fritiden i Madrid. -Vi brukte mye tid i Retiro Park, fordi været var ganske bra over lange perioder. Vi samlet oss ofte der for forskjellige aktiviteter, som grilling, fotball, vollyball, med mer. I tillegg til det så var Erasmus Student Network-gruppen veldig flinke til å arrangere diverse aktiviteter, turer, fester for de internasjonale studentene. Det var mange valgmuligheter om hva man ville gjøre på fritiden.

Hvordan var studiet?

Jeg tok disse fagene når han var i Madrid: Grunnleggende arabisk, arabisk for viderekomne, menneskerettigheter, internasjonal terrorisme og spansk for nybegynnere.

Det gikk fint med undervisning på engelsk, og det var greit å få frisket opp engelsken. Likevel opplevde han at man er nødt til å lære seg spansk i Spania for å kunne kommunisere, da det er få som kan engelsk, så man lærer fort noen setninger. Samtidig er de fleste veldig hyggelige og imøtekommende og ønsker å prate, og han forteller at det ikke var vanskelig å få nye venner. Han fikk venner både blant de spanske studentene og de andre internasjonale studentene.

- Jeg må innrømme at jeg satset mer på opplevelsen enn på læringsutbyttet. Men, noen fag fikk jeg mye ut av faglig, og jeg fikk gode resultater. Jeg anbefaler alle som skal hit å sjekke grundig før man godkjenner fagene, og spør alltid om hvordan foreleserne er på forhånd.

Anbefaler jeg utveksling?

Jeg sitter nå med minner og venner for livet. Det er øyeblikk man ikke kan kjøpe for penger. Alle de gærne spanjolene har jeg møtt, alle turene til historiske steder, alle vennene jeg har nå fra over alt i verden; Colombia til Kina. Jeg har vært på Real Madrid og Atletico Madrid fotballkamper, da blir hele byen snudd opp ned i tre dager. Man vil bli tatt godt imot av studentene og man har ingenting å frykte.

- Kan også garantere at første uken kommer det til å være kjedelig og du vil vurdere å dra tilbake til Norge. Det har jeg opplevd selv, og jeg har hørt det fra mange andre som har vært på utveksling. Men, jeg kan garantere deg fra uke 2 kommer alt til å være perfekt!

Min opplevelse totalt

Bra
Les mer om Universidad Rey Juan Carlos (URJC)
Dette reisebrevet handler om