Statsvitenskap ved California State University, Monterey Bay (Høsten 2016)

Illustration Photo Monterey Bay California
"Jeg har vært på noen turer da, ned til Los Angeles, hvor vi var innom Hollywood, Beverly Hills, Santa Monica, men har også vært i Santa Barbara."

Hvem er jeg?

Kristine Aune studerer statsvitenskap ved campus Drammen, og reiste på Study Abroad-opphold til CSUMB høsten 2016.

Var det kulturforskjeller?

Jeg har vært på noen turer da, ned til Los Angeles, hvor vi var innom Hollywood, beverly Hills, Santa Monica, men har også vært i Santa Barbara. Veldig fint der, anbefaler alle å dra dit. Men har også vært med noen lokalkjente, og en tok meg med til casa de fruta, der høster dem og tørker frukten sin selv, den var ekstremt god! De har også restaurant der, og et lite tog som barna kan ta.

Jeg syntes det var litt ubehagelig å reise så langt helt alene, siden ingenting gikk som det skulle på vei over hit, men jeg kom da frem. Og det har gått bedre enn jeg trodde.

Grunnen til at jeg trives er det at alle her er kjempe hyggelige og tar meg kjempe godt i mot uansett hvor jeg drar. Skolen her har også vært veldig tilstede om det har vært noe jeg lurer på.

Hvordan var studiet?

Kristine tok 4 veldig forskjellige fag i løpet av utenlandsoppholdet:

Understanding Globalization
Media Culture
Business Ethics in Action
Psychology.
- I business ethics in action er en av oppgavene våre å ha 30 timer hvor vi jobber som frivillige, noe jeg virkelig setter pris på.

Det er mange forskjeller når det gjelder skolen her og i Norge, her er det masse lekser og innleveringer hele tiden, og timene er bygd opp på diskusjon og deltakelse, ikke at en professor foreleser. Noe jeg liker veldig godt, er mye lettere å følge med i timene her. Vi har også midterm og finals her, men bare i noen fag, andre har vi ikke eksamen i det hele tatt.

Anbefaler jeg utveksling?

Ja, jeg tror at det å studere utenlands gjør at en vokser som person, blir bedre kjent med seg selv, og ikke minst finner ut av hva en er god på. Så jeg synes alle burde studere utenlands, ikke bare for faget og jobbmuligheter, men også for å bli kjent med en annen del av verden på en måte man ikke hadde blitt om man var på ferie her.
Les mer om California State University Monterey Bay (CSUMB)
Dette reisebrevet handler om
done CSUMB
done USA