Statsvitenskap student Mariama ved California State University, Monterey Bay

Illustration Photo Monterey Bay California
"Det er et privilegium i seg selv å reise på utveksling og man vokser ikke bare som en person men også faglig og språklig."

Hvem er jeg?

Mariama Dafae studerer statsvitenskap og reiste på Study Abroad-opphold til California State University, Monterey Bay.

Hvordan var mottagelsen?

Jeg var ganske redd for å dra på utveksling alene uten noen av mine venner fra skolen og i tillegg var dette første gang jeg reiste til utlandet alene og første gang jeg dro til USA. Turen dit gikk ganske bra og jeg ble bedre kjent med en annen student fra klassen min som jeg ikke kjente fra før og mange andre fra andre land i Europa. Jeg ble også veldig godt kjent med de amerikanske studentene.

Var det kulturforskjeller?

Skolen i Monterey er kjempefin skole som ligger ved stranden og opplegget deres er veldig bra. Jeg har vært med på noen turer i Monterey, vi dro ganske ofte til stranda ettersom mange av de internasjonale studentene tok ansvaret for å arrangere noe der nede. Det var også et par kino turer, alle studentene får gratis billetter til å dra til akvariumet som er ganske stort og fint.

Hvordan var studiet?

Fagene jeg tok ved universitetet var:

African American Life/History
World History til 1500
Social media and global communication
Film, literature and culture

Det er forskjeller i hvordan undervisningen er lagt opp i USA, det er i min mening mer variasjon i timene i form av deltagelse enn de jeg har hatt i Norge så man må nesten være forberedt på å diskutere og ha fremføringer fordi det er også med i vurderingen din. Professorene prøver å gjøre fagene så fleksibel som mulig for studentene og det er forventet at man har og gjør leksene sine, det må være den store motsetningen fordi i Norge har vi kanskje noen innleveringer mens i USA får man lekser regelmessig. Vi har midterms (liten prøve/innlevering) og Finals (slutt-oppgave som regel er en essay) i noen fag, mens i andre fag har vi bare midterms og ikke finals, men hvis jeg skulle oppsummert den faglige delen så må nesten si at det er ganske enkelt å gjøre det bra I USA hvis man holder seg oppdatert, kommer til timene, deltar og gjør leksene/innleveringene.

Anbefaler jeg utveksling?

Jeg anbefaler at alle som har muligheten til å dra på utveksling gjennom USN å gjøre det, det er et privilegium i seg selv og man vokser ikke bare som en person men også faglig og språklig.
Les mer om California State University Monterey Bay (CSUMB)
Dette reisebrevet handler om
done CSUMB
done USA