Smart Systems Integration ved Heriot-Watt University

"Dette har vært noe av det mest fantastiske jeg har opplevd. Til å begynne med var jeg ikke så god i engelsk, men etter å ha praktisert det daglig har jeg blitt bedre. Personlig har det vært lærerikt og viktig for erfaring. Jeg gleder meg til å reise videre og håper dette har vekket reiselysten."

Hvem er jeg?

Jeg heter Emilie Kristine Svensen og studerer «Smart Systems Integration» ved Heriot-Watt University i Edinburgh,

Hvorfor søkte jeg meg til denne institusjonen?

Jeg valgte dette studiet med tanke på bakgrunnen min innenfor mikro og nanosystem teknologi, og at jeg har alltid hatt lyst til å dra på utveksling. Dette studiet har gitt meg muligheten og jeg har blitt kjent med mange ulike mennesker fra forskjellige steder i verden.

Hvordan var mottagelsen?

Da jeg kom til Edinburgh valgte jeg å ta bus til Universitetet og ble godt mottatt i bussen.
Jeg trives sammen med klassekameratene mine og synes det er interessant å møte nye kulturer. Jeg får oppleve ulike arrangementer i Edinburgh og sosiale aktiviteter arrangert ulike aktører på skolen.

Hvordan bodde jeg?

Det var lett å få bolig, men det var lurt å begynne tidlig, rett etter at alle papirene var i orden for å være garantert en studenthybel ved HWU. Jeg synes det var smart å søke bolig ved universitetet ettersom skolen ligger 30 minutter fra Edinburgh sentrum og har mange ulike fasiliteter.

Var det kulturforskjeller?

Jeg opplevede store kulturforskjeller i Skottland sammenliknet med Norge. Folk her er veldig hyggelige og hjelpsomme. Ellers har jeg besøk Skotsk høyland, Isle of Sky, Inverness og Loch Ness, prøvd Cèilidh (skotsk dans) og Skotsk Haggis. Dessuten har jeg en skotsk kultur og språk fagprogram, der læreren vår tar oss med på tur rundt i Edinburgh for eksempel gratis adgang til Edinburgh Castle.

Hvordan var studiet?

Ved skolen tok jeg følgende emner:
Advanced Writing Skills, Research preparation and Entrepreneurship
Introduction to Scottish Society
Fundamentals of Smart Systems Integration
Advance Packaging and Integration
Sensors, Actuators and IoT

Jeg har tre avsluttende eksamener som varer kun i to timer. Jeg har også fire forskjellige prosjekter der jeg jobber sammen med forskjellige mennesker med å skape og presentere et teknologisk produkt, presentere en forretningside, utføre litteraturgjennomgang og presentere et emne innenfor skotsk kultur. Eller har jeg mange innleveringer, som ikke var så spredt som i Norge. Spesielt liker jeg programmet mitt som foregår i tre land og lærer så mye av selve programmet og mine internasjonale medstudenter og forelesere.

Anbefaler jeg utveksling?

eg har utviklet meg som person og funnet nye sider ved meg selv. Jeg vil absolutt oppfordre andre studenter til å dra på utveksling fordi det er så mye å lære og mange mennesker å bli kjent med.
Les mer om Heriot-Watt University (HU)
Dette reisebrevet handler om
done HU