Skipsfart og logistikk student Martine ved UPC i Barcelona

Ja, man møter masse ulike mennesker som har ulik bakgrunn en deg og man har kontakter i hele verden etter denne perioden. Man gjør noe man ellers ikke har mulighet til ellers i livet, så om man vurderer det så anbefaler jeg det virkelig!

Hvem er jeg?

Jeg heter Martine og studenter Skipsfart og Logistikk ved campus Vestfold. Jeg dro på utveksling for å få en ny erfaring, prøve å bo i utlandet og møte nye mennesker.

Hvorfor søkte jeg meg til denne institusjonen?

Jeg studerer på Universitat Politécnica de Catalunya, det var det eneste alternativet vi hadde i Barcelona.

Hvordan var mottagelsen?

Mottakelsen ved universitet var helt grei. Når man skal på utveksling så har man en del ansvar selv. Eksempelvis måtte vi finne ut hvor vi skulle bo selv. Skolen her nede har sendt ut en del informasjon om hvilke plattform man bruker og apper man må laste ned for å følge med på timeplanen. Vi har også hatt en kontaktperson på skolen her nede som vi har kunnet stille spørsmål dersom vi trengte svar på noe- dette var hjelpsomt. Når man først er kommet seg til første skoletime er prosessen videre enkel. De har introduksjon om hvordan faget skal være i løpet av semesteret. Vi har egen app der foreleseren kan skrive ut meldinger slik alle får det med seg.

Man blir plassert inn i en spansk klasse så de fleste er spansk, det er noen Erasmus studenter i tillegg til oss. Medstudentene er hyggelige, men selvsagt så har de sine «gjenger» fra før, så man er ikke mye sosial med de. De ansatte på skolen er veldig hyggelige og hjelpsomme, de forstår at vi er utvekslingsstudenter og tilpasser undervisning og innleveringer til oss.

Det ble arrangert sosiale aktiviteter gjennom Erasmus-program. Dette er noe jeg anbefaler veldig å delta på! De har en velkomst måned der de har flere bli-kjent leker og diverse arrangementer for å bli kjent. Videre har de også ulike aktiviteter hver måned utover semesteret så man kan delta på.

Fasiliteter på campus

Skolen er veldig liten. Vi er en del av UPC, men vårt fakultet (maritime) er det eldste og minste. Plasseringen er den beste av alle UPC fakultet, da det ligger 15 min i gåavstand til stranden, men selve bygget er veldig lite og det er et rom der de har en mikrobølgeovn og en maskin man kan kjøpe div drikke fra. Det skal sies at Barcelona har veldig mange cafeer og "brunch" steder, så om man vil ut å spise lunsj er ikke dette noe problem.
Vi trener på eget treningssenter. Koster ca 30euro i måneden. Jeg hadde legechatt gjennom forsikringen min som man kan bruke dersom nødvendig. Om man trenger helsehjelp så må man kontakte forsikringen.
På vårt fakultet er det ikke, men gjennom Erasmus så publiserer de nesten hver dag hvilke bar osv. de skal møtes på utover kvelden. Fakultetet har et lite bibliotek og en lesesal. Man kan utover dette bruke alle bibliotekene UPC tilbyr i hele Barcelona eller sitte på studentcafeer.

Hvordan bodde jeg?

Jeg og hun jeg bor med har leid leilighet gjennom Airbnb. Dette var for å slippe å betale agency fee og fordi vi syntes dette var enkleste løsning. Vi har en del andre venner som enten bor i studentbolig eller leier gjennom andre selskap.

Hvordan var prisene sammenlignet med norske?

Vi betaler ca. 8000 kr i måneden hver hvor bolig. Man kan finne billigere også, men vi valgte denne løsningen. Mat på matbutikken er billigere en Norge- spesielt råvarer. Men tamponger er ekstremt dyrt, så her anbefaler jeg å ta med fra Norge. Middag er billigere en i Norge, man får en bra middag til 11/12 euro. Det er også mye billigere for drikke varer i Barcelona en i Norge, en øl til 50 cent. En vinflaske til rundt 3 euro. Vi tar offentlig transport da tilbudet er veldig bra. For et 3 måneders kort med alt av tog, metro etc så kostet det 40 euro. Barcelona har et veldig bra metro system. Vi har reist litt rundt og det er helt ok priser, vi har valgt å prioritere det. Dro faktisk til Marokko gjennom Erasmus, og det var helt fantastisk!

Var det kulturforskjeller?

Det er en levende by og aldri stille - noe som er uvant i forhold til Norge. Ellers er det veldig bra by å bo i, menneskene som bor her er veldig hyggelige og man føler seg trygg. Det er ikke veldig store kulturforskjeller annet en at menneskene er mer pratsom- noe jeg syntes er hyggelig. Det vi merket mest i starten var hvor sent spanjoler spiser middag, man kan ikke gå ut å spise før tidligst 21:00.

Spanjoler er ikke veldig god i engelsk- spesielt ikke de eldre. Dette har bydd på noen utfordringer, men man lærer seg noen ord på spansk og man klarer alltid å kommunisere slik man forstår litt. Jeg lærte også litt spansk og hvordan spanjoler lever.

Hvordan var studiet?

Hvilke emner tar du?
- Engelsk for maritim navigasjon
- Forurensing, forebygging og bærekraft
- Maritim sikkerhet og miljøledelse
- Lederskap
- Project management ( i Norge)

Arbeidsbelastningen kontra ved USN var ca. like mye, men her er det mye mer selvstudie. Spesielt på masterfag, og vi tar 2 stk av de her nede.

Undervisningen og forelesere var helt ok. I et fag så er vi ikke til stede da foreleseren kun snakker spansk. Han ligger dog forelesningsmaterialet ut på engelsk så man må lese på egenhånd.

Læringsutbytte vil jeg si var bra, men kanskje ikke helt gunstig mtp vi går i klasse med nautikere så er mye fokus på hva som skjer på selve skipet.

Relativt likt mtp hvor mye man leser etc, men mye gøyere her nede. Det er sol og man kan gå ut å finne på noe etter skolen, og de man møter er veldig ivrig på å finne på ting.

Anbefaler jeg utveksling?

Min opplevelse totalt

Veldig bra
Les mer om Polytechnic University of Catalonia (UPC)