Skipsfart og logistikk student Ingvild ved Hogeschool Rotterdam

Jeg anbefaler absolutt alle som får sjansen til å dra på utveksling uansett hvor det er for jeg kan garantere at du ikke angrer. Jeg tror også man har godt av å komme seg ut i verden og lære om andre kulturer.

Hvem er jeg?

Jeg heter Ingvild og studerer skipsfart og logistikk ved USN Vestfold. Jeg ønsket å dra på utveksling fordi jeg har bodd i utlandet før og vet litt om hvor mye nytt man kan oppleve hvis man bor i et annet land en i Norge for en stund. Jeg tar en minor i Port and maritime management ved Hogeschool Rotterdam

Hvorfor søkte jeg meg til denne institusjonen?

Jeg valgte å søke her fordi jeg syntes programmet så interessant ut og fordi jeg aldri har vært i Nederland.

Hvordan var mottagelsen?

Mottagelsen her nede var utrolig bra fra både lærere og medelever. Lærerne er veldig greie, og det er lett å snakke med dem hvis man lurer på noe. Hvordan studentene er varierer fra klasse til klasse, men i min klasse har vi et utrolig god samhold og alle var utrolig lett å bli kjent med.

Fasiliteter på campus

Hogeschool Rotterdam har flere campuser rundt i Rotterdam og noen av de har både bibliotek og treningssenter, men den campusen jeg studerer ved har ikke det. I bygningen jeg har timene mine finnes det felles arealer og grupperom man kan bruke hvis man vil gjøre lekser eller øve til eksamen, men jeg foretrekker cafeer for da kan man kjøpe en god kaffe i tillegg. Det er også flere treningssentre som man kan melde seg inn i rundt om i byen og personlig syntes jeg Basic fit er et bra senter som ikke koster altfor mye.

Hvordan bodde jeg?

En ting som er viktig å tenke på er å starte jakten på bolig så raskt som mulig fordi det er begrenset med ledig boliger og rom. Det finnes flere nettsider og forum på Facebook som man kan bruke for å skaffe seg bolig eller rom i bofellesskap, men man må være forsiktig så man ikke blir svindlet. Personlig var jeg veldig heldig og fikk et rom 10 minutter unna skolen og 5 minutt unna sentrum med metroen, men jeg startet jakten tidlig. Jeg betaler rundt 5000 kr/mnd, men prisene kan komme opp mot 10 000 kr/mnd hvis man er sent ute.

Hvordan var prisene sammenlignet med norske?

Sammenlignet med Norge er prisen ganske lik i Nederland på transport, restauranter etc. Det eneste som man merker er billigere er matvarer for der kan man spare en del, spesielt hvis man handler på Dirk. Reiser er også billigere siden Nederland ligger mer sentralt i Europa og har Europas største flyplass. Jeg har reist masse her nede med både tog, bil og fly. Sveits og Luxemburg er to favoritter av stedene jeg har besøk, og dit hadde jeg nok ellers ikke dratt hvis jeg ikke dro på utveksling. Nederland har mange sjarmerende byer og Amsterdam er kun 40 minutter med tog unna som gjør det til en fin plass for en (eller flere) dagsturer.

Var det kulturforskjeller?

Kulturen i Nederland er ganske lik den i Norge, så jeg har ikke fått noe spesielt kultursjokk her nede, men Nederlendere kan være ganske direkte men det går helt fint. Til tross for at Nederland har blitt kåret til å snakke best engelsk ut av de ikke-engelske landene, så er det en liten språkbarriere her. Det har aldri vært et problem for man kan alltids bruke Google hvis man absolutt trenger det. Jeg opplever de fleste Nederlendere som inkluderende og snille mennesker, så å bo i Rotterdam har vært helt nydelig for min del.

Hvordan var studiet?

Som sagt så tar jeg en minor i port and maritime management som inneholder en rekke fag som relaterer til havner, skip og økonomi. Arbeidsmengden er litt større enn den ved USN, men man kommer fort inn i en vane. Man har også to eksamener hver blokk, to før jul og to etter. Lærerne her nede er veldig erfarne og kan virkelig det de snakker om, så de er flinke og har lært meg mye. Å ta fag i Nederland er ikke veldig annerledes enn i Norge utenom at alt foregår på engelsk og arbeidsmengden er litt større.

Anbefaler jeg utveksling?

Jeg anbefaler absolutt alle som får sjansen til å dra på utveksling uansett hvor det er for jeg kan garantere at du ikke angrer. Man opplever masse nye ting og blir kjent med mange flotte folk fra hele verden. Jeg tror også man har godt av å komme seg ut i verden og lære om andre kulturer

Hvis det er andre spørsmål som dukker opp kan jeg kontaktes på email: Ingvildlangelan@gmail.com eller Instagram: Ingvildlangeland
Les mer om Hogeschool Rotterdam (HR)