Siviløkonom ved University of California, Berkeley

Illustration photo UC Berkeley
"Det er alltid noe som skjer på campus!"

Hvem er jeg?

Oda studerer ti vanlig siviløkonom ved USN, men tok et semester i California.

Fasiliteter på campus

Det er alltid noe som skjer på campus, enten det er opptreder av dans, cheerleading, sang og musikk eller folk som prøver å få deg med i studentorganisasjoner. Hver helg er det fotballkamper enten borte eller hjemme som amerikanerne gjør en stor sak ut av med fester på fraternity før kamp, i tillegg er det en hel uke med forskjellige ting som skjer før den store kampen mot erkefienden Stanford.

Hvordan bodde jeg?

Campus er utrolig stor og fin med rundt 40 000 studenter som gir deg en opplevelse av at campus er en egen liten by. Du har også mulighet til å bo på campus, selv bodde jeg på International House sammen med 600 andre studenter fra hele verden, inkludert USA. Det var en fantastisk opplevelse som anbefales på det sterkeste, I-House arrangerer også aktiviteter som hjelper deg med å bli kjent med de andre du bor med. Det finnes også andre internater på skolen, du kan bo i fraternity/ sorority (ofte kun amerikanere mellom 18-20 år) men de fleste norske velger å bo sammen i leiligheter litt utenfor campus. Det er billigere men ikke noe jeg anbefaler, da de som velger å gjøre det sliter ofte med å bli kjent med amerikanerne eller andre internasjonale.

Hvordan var studiet?

Som en økonomi og ledelses student måtte jeg ta fag innenfor Berkeley sin Sociology Department. Men dette var ikke noe problem da deres spekter av fag er såpas stort og jeg fikk tatt fag rettet mot organisasjoner og institusjoner, entreprenørskap og innovasjon samt økonomisk historie. Det er en del innleveringer og mer å gjøre enn her hjemme i Norge, men oppgavene er ofte ikke veldig store eller krevende. Med flere oppgaver gjennom semesteret gir det deg mulighet til å forberede din karakteren, om du ser tidlig i semesteret at du ikke gjør det så bra som du hadde håpet. Møter du opp i alle timene er det også store muligheter for ekstra credits som også kan bidra med å øke karakteren din. Jeg opplevde at i det ene faget jeg tok var 20% av karakteren kun å skrive seg opp på oppmøte liste. Om du ønsker hjelp med grammatikk eller generell oppgaveskriving er dette et gratis tilbud Berkeley har på campus.

Anbefaler jeg utveksling?

Utveksling til University of California, Berkeley, er noe som absolutt kan anbefales. Det er mulighet til å leie bil og ta helgeturer til LA, Las Vegas eller utforske vakre Bay Area, pluss at San Francisco er kun 40 min unna med bart (tog), buss eller Uber. Det er også mulig å ta korte flytur til andre steder i USA, Canada eller Mexico.
Les mer om University of California, Berkeley (UoCB)
Dette reisebrevet handler om
done UoCB
done USA