Radiografi ved University of South Australia

Illustration photo Queensland
"Alle opplevelsene jeg fikk i Australia formet meg til en helt annen person enn det jeg var før jeg reiste hjemmefra Norge. Jeg har definitivt skapt en liten reisenysgjerrig kar inni meg".

Hvem er jeg?

Jeg studerer Bachelor i Radiografi og tredje semester så fikk kullet mitt muligheten til å søke på utveksling! Første semester etter jeg nylig startet på USN så fikk vi vite litt om utveksling, det var noe som hørtes interessant ut men noe jeg ikke visste helt om jeg ville søke på.

Hvordan var mottagelsen?

Plutselig så befant jeg meg i Adelaide i Sør-Australia av alle steder! Jeg fikk opplevd alt fra byer til store fjellturer med venner som jeg ble kjent med nede i Australia. Det er en opplevelse jeg aldri kommer til å glemme.

Var det kulturforskjeller?

Fordi jeg reiste alene, så ble jeg utfordra til å bli kjent med nye folk og være sosial. Man finner fort ut hvem som har den samme mentaliteten som det du har, for første skoledag så fikk vi en introduksjonsforelesning, høres kjedelig ut men det var alle utvekslingsstudentene som også valgte å dra på (du gjettet riktig) utveksling. Så veldig mange av reisene jeg gjorde rundt i Australia var sammen med disse folkene som var i samme båt som meg.

Jeg fikk balansert mellom skole og reise, når man har reist hele veien fra Norge, så var det nesten umulig å ikke ta seg en tur til storbyene som Sydney, Melbourne, Brisbane, Gold Coast osv. Flybillettene var billige, dersom man så på riktig sted til riktig tid på hjemmesidene til flyselskapene. Veldig mange som dro på roadtrips, og jeg gjorde en del selv. Jeg dro til Kangaroo Island som ligger utenfor Adelaide (det er en egen øy), Great Ocean Road, Roadtrip fra Sydney til Brisbane, campingturer, masse hikes, snorkle med fiskene i gold coast og mye mer! Vennskapene som jeg fikk lagd nede i Australia er venner jeg aldri kommer til å glemme! Man får venner for livet, uansett hvor klisje det høres ut som. Jeg fikk utforsket mange steder i Australia som mange australiere selv ikke har gjort! Så mitt tips til studenter som er nysgjerrige på å søke til utveksling, SØK! Uansett hvor mye penger det koster, om man har muligheten til å gjøre det, og man har en god plan, før, under og etter utveksling så er det håndterbart.

Hvordan var studiet?

Fagene jeg tok nede der var veldig interessante og lærerrike, jeg hadde tre fag som gikk på CT og PET, Medical imaging studies og Applied Psychology. Utfordringen for meg ved skolefagene var å bli kjent med de nye begrepene som de Australske lærerne tok i bruk og hvordan hele opplegget der var i forhold til hjemme i Norge. Universitetslærerne var veldig hyggelige og veldig åpne, det gjorde det mer enkelt for meg som student fra Norge å kunne stille spørsmål dersom noe ble for vanskelig. Jeg snakker flytende engelsk, men det å bli kastet ut på den akademiske siden ved engelsk var en litt annen opplevelse.

Når det kom til skolen, så var det veldig mange innleveringer som man måtte legge av tid til å gjøre. Det var gruppeoppgaver og presentasjoner, innleveringer og flere innleveringer. Det høres kanskje skummelt ut med veldig mange innleveringer, men det var håndterbart. Karaktersystemet i Sør-Australia er litt annerledes i forhold til Norge, High Distinction (HD) = A, Distinction (D) = B, Credit (C) = C, Pass 2, Pass 1, Pass. Da jeg fikk min første karakter på en oppgaveinnlevering, så stod det en D, og hjertet mitt falt til magen når jeg trodde jeg hadde fått den karakteren. Men jeg fant fort ut at det var en tilsvarende B hjemme i Norge, så jeg ville kanskje ha blitt kjent med skolesystemet og karaktersystemet i Australia så man ikke får hjertestopp som det jeg gjorde!

Nivået når det kommer forelesningene var veldig høy i forhold til hjemme i Norge, her kunne det være undervisninger alt fra 2-4 timer uten pause, men de tilbød også e-lectures, der de tar opp lyd og video fra timen, men det er ikke alltid dette blir tilbudt så jeg ville ha nok møtt opp i timene først. Men om det er en e-lecture, så hadde det ikke skadet å tatt seg en tur til stranda som bare var en 20 minutters tur unna.. :P

Anbefaler jeg utveksling?

Alle opplevelsene jeg fikk nede i Australia, formet meg til en helt annen person enn det jeg var før jeg reiste hjemmefra Norge. Jeg har definitivt skapt en liten reisenysgjerrig kar inni meg. Jeg kan virkelig ikke beskrive hvor mye jeg har forandra meg som person etter opplevelsen fra utveksling, man blir formet til en annen person på en positiv måte. Men jeg kan ikke si hvordan du kommer til å bli etter utveksling, men det er derfor du må søke på utveksling!
Dette reisebrevet handler om
done UNISA
done Australia
done Radiografi