Praksis for sykepleie i Tanzania

"En ting jeg er sikker på etter utvekslingsoppholdet er at dette er noe av det mest lærerike og fantastiske jeg har vært med på."

Hvem er jeg?

Mitt navn er Fatma Abukhater. Jeg studerer for øyeblikket mitt siste år på sykepleierstudiet ved USN. Høsten 2019 var jeg så heldig å få muligheten til å reise på utveksling til Tanzania sammen med fire andre medstudenter.

Hvordan var mottagelsen?

Etter mange forberedelser, med alt av vaksinasjon, innkjøp av nødvendige produkter, pakking og mange dager med spenning, startet vår reise fra Gardermoen til Tanzania. Etter lange timer med flyreise, etterfulgt av en humpete busstur med mange førsteinntrykk, var vi endelig fremme på Tanga International Competence Center (TICC) i byen Tanga. Sammen med utvekslingsstudenter fra andre campuser og universiteter, ble vi tatt godt imot da vi ankom TICC. Nypresset juice av lokale frukter, kurs i swahiliundervisning, en god innføring i den tanzanianske kulturen, samt en omvisning i Tanga by og dens markeder og spisesteder, ga oss en god start på utvekslingsoppholdet.
Det er mange inntrykk og mye som setter preg på deg i møtet med den nye kulturen og samfunnet. Fattigdom, slum og vanskelige forhold er ikke til å skjule i Tanga by. Det er likevel en ting jeg husker og vil huske godt fra denne byen, og det er hvor gjestfrie, varme og takknemlige tanzanianere er. Man følte seg alltid velkommen, og det skulle ikke mye til før man fikk seg en ny venn på en kort spasertur gjennom landsbyen. Det skulle heller ikke mer til enn et lite vink til barna før jubel og latter brøt ut.

Hvordan bodde jeg?

Det lille bostedet vårt i Tanga hadde bungalower, en restaurant, bibliotek og en liten strand hvor vi kunne bade.

Var det kulturforskjeller?

Vi har fått et større innblikk i helseutfordringene i Tanga region, og ikke minst, utfordret oss selv med tanke på språkbarrierer og kulturforskjeller. Vi har lært å tenke utenfor boksen, være kreative med de få ressursene vi hadde tilgang til, og prioritere der det ikke var ressurser nok til å utføre så god sykepleie som man ønsker. Enkelt var det ikke, men gjennom tre måneder kunne jeg se en merkbar forskjell i måten jeg tenkte, kommuniserte og jobbet på. Og det skal sies, disse utfordringene har gitt meg verdifull erfaring som jeg skal støtte meg på i min fremtidige karriere som sykepleier.

Personlig syntes jeg det ofte var utfordrende med språkbarrieren. Det meste av kommunikasjonen med lokalbefolkningen foregikk på swahili. Vi var veldig heldige å ha med oss tolk under vår praksis, men det viste seg at også dette ikke skulle være så lett. Det var ikke alltid tid til å få oversatt alt grunnet høyt tempo og begrenset tid. Vi var derfor avhengige av å bruke kroppen og sansene for å kommunisere, enten det var under jakten etter en afrikansk kjole på markedet, når en milkshake skulle bestilles i restauranten på TICC, eller når en skulle spørre hvor vaskebaljen til klesvasken er blitt av. Språkbarrieren ga meg dessuten ikke bare utfordringer, men også mange lærerike øyeblikk med mye latter.

Hvordan var praksisen?

Utvekslingsoppholdet bestod av en 3 måneders praksis på ulike programmer, som skal tilsvare praksis i kommunehelsetjeneste, og deler av praksisen i psykiatrisk helsetjeneste.

Etter et swahilikurs de første ukene, startet vi endelig vår sykepleiepraksis. I løpet av de tre månedene med utveksling var vi innom følgende programmer: «family home», «school health checkup», «children under five», «elderly home» og «mental health». I tillegg fikk vi tilbringe en hel uke i landsbyen hos tanzaniansk familie, hvor vi praktiserte språket, ble kjent med kulturen og det daglige livet, og tilbrakte hyggelige stunder sammen med fantastiske mennesker.

Alt i alt har praksisen og landsbyoppholdet vært veldig lærerik.

Anbefaler jeg utveksling?

En ting jeg er sikker på etter utvekslingsoppholdet er at dette er noe av det mest lærerike og fantastiske jeg har vært med på. I tillegg til de mange opplevelsene, utfordringene og erfaringene jeg kommer til å huske og ta med meg videre i livet, så ble jeg kjent med fantastiske mennesker som jeg tilbrakte gode stunder og spennende reiser med. Jeg må være ærlig på at det til tider kunne være vanskelig å være borte fra sine nærmeste, men med en god romkamerat var det mye som ordnet seg. Til slutt vil jeg gi ett råd til deg som tenker utveksling, forbered deg godt før reisen! Les deg opp på viktig informasjon, ikke ta med for mye klær, husk nok solkrem og myggspray, og ikke minst, sett av plass i kofferten til en kortstokk og noen plater melkesjokolade.
Les mer om Tanga International Competence Centre (TICC)
Dette reisebrevet handler om
done TICC
done Tanzania