Økonomi og ledelse ved Texas Tech University

"Semesteret mitt her i Texas har vært helt utrolig og noe jeg kommer til å ta med meg gjennom hele livet!"

Hvem er jeg?

Mitt navn er Martine (23), jeg studerer master i Økonomi og ledelse med spesialisering innenfor Strategi og kompetanseledelse og jeg tar et semester i USA ved Texas Tech University som ligger i en by som heter Lubbock.

Fasiliteter på campus

Universitetet har et massivt treningssenter med gruppetimer, klatrevegg, svømmebasseng og så mye mer, og det beste av alt er at det er gratis for studenter! Det må også anbefales på det varmeste å dra på drive-In theatre og se en film, bli kjent med noen med pickup og opplevelsen er komplett!

Hvordan bodde jeg?

Vi fant bosted før vi reiste ned, så vi visste at dette var i orden. Det er mange muligheter i Lubbock, mange komplekser for studenter av Campus man kan bo på, så her er det bare å søke rundt, men man kan så klart også bo på Campus. Vi endte til slutt opp med et helt fantastisk sted med boblebad, svømmebasseng og kontor!

Hvordan var prisene sammenlignet med norske?

Jeg vil anbefale alle og benytte seg av muligheten til å reise ned tidligere for å se litt mer av USA, det blir det mindre tid til underveis i semesteret enn man kanskje skulle ønske! Jeg anbefaler på det sterkeste å reise til San Francisco, det er en helt fantastisk by med så mye å oppleve! Las Vegas og Los Angeles var også to helt fantastiske steder med mye liv og inntrykk! Det er også billig å leie bil i USA, og bensinprisene er utrolig lave, det er mange steder man kan reise hvis man har en helg ledig, både innad i Texas, men også utenfor.

Var det kulturforskjeller?

Noe av det aller mest spesielle med USA er universitetenes og byens interesse for skolesport! Det aller største er jo så klart amerikansk fotball og her har vi vært så heldige å få muligheten til å se mange kamper og fått oppleve tailgaiting. Tailgaiting er noe helt unikt, her settes det opp telt over hele campus og det lages mat, deles ut drikke, det spilles musikk og det er en utrolig stor mulighet til å bli kjent med nye mennesker! En dag med amerikansk fotball fra start til slutt går det ikke an å beskrive, det må oppleves, det er så mye større enn man kan forestille seg!

Det er store kulturforskjeller mellom USA og Norge, nå skal det påpekes at jeg er i Texas som er så amerikansk man kan få det tror jeg. Her er de er utrolig høflige, åpne og pratsomme her! Så lenge du er åpen for å ta et par steg utenfor komfortsonen din og ta initiativ til å bli kjent med folk og prøve ut nye ting så er det absolutt ikke noe problem å bli kjent med masse nye mennesker her nede, fra ulike stater, land og nasjoner!

Noe av det jeg fant mest fasinerende med USA er at ALT kan bestilles og bli levert på døra, til og med matvarer! Jeg har også blitt utrolig takknemlig for Uber, USA er ikke laget for å gå, det lærte vi kjapt! Lubbock i seg selv er kanskje ikke den mest spennende byen, men det er utrolig hyggelig og koselig her og alle er utrolig åpne!

Hvordan var studiet?

Texas Tech tilbyr utrolig mange ulike fag som gir mange muligheter til å finne fag man er interessert i. Jeg valgte å ta «Project Management», «Decision theory and Business analytics» og «Price and income theory». De to første fagene er intensive fag som foregår over et halvt semester hver, det var veldig krevende, men utrolig spennende og lærerikt! Utdanningssystemet til USA er ganske annerledes fra det norske. Her er det innleveringer, fremføringer og eksamener i mye større grad enn i Norge, ofte hver uke. Det tok litt tid å vende seg til, men det gir en utrolig mestringsfølelse når man endelig får det til! Forelesningene er lagt opp til at studentene skal bidra med tanker, ideer, spørsmål og diskusjoner. Foreleserne er utrolig dyktige innenfor sine felt og det er tydelig at de ønsker å videreformidle kunnskapen til studentene. Mye av tiden min i USA har gått med til å studere, det er mye mer intensivt og mer å gjøre enn i Norge. Jeg oppdaget også kjapt at min studieteknikk måtte tilpasses for å fungere her. Dette har så klart ført til at jeg enkelt uker har sittet med nesa i en bok eller i pc’en, men jeg har også fått oppleve utrolig mye!

Anbefaler jeg utveksling?

Jeg har lært så mye om meg selv, om andre, en ny kultur, opplevd så mye jeg ikke ville vært foruten! Man må være villig til å gi mye av seg selv og ta et par steg utenfor komfortsonen sin, men når man gjør dette så får man så mye igjen for det og man angrer ikke et sekund i etterkant! På utveksling lærer man virkelig å stå på egne ben og det får man så mye igjen for senere i livet. Jeg vil anbefale alle som har mulighet til å reise på utveksling, det er en mulighet man ikke vil få mange ganger senere i livet. Det kan virke skummelt, men man har virkelig ingenting å tape, men så mye å tjene på det! Søk og ta en sjans!
Les mer om Texas Tech University (TTU)
Dette reisebrevet handler om
done TTU
done USA