Økonomi og ledelse ved Queensland University of Technology

"Jeg vil virkelig anbefale Australia og Brisbane til alle! Dette er en opplevelse for livet og man blir kjent med mange flotte mennesker".

Hvem er jeg?

Hei, jeg heter Malene og studerer økonomi og ledelse ved campus Drammen. Siden 15.juli har jeg studert ved Queensland University of Technology i Brisbane, Australia på utveksling.

Hvordan bodde jeg?

Det å finne et sted å bo kan være stressende men dette gikk også greit. Vi valgte å reise ned en uke før skolestart for å reise på visning, men dette var kanskje litt for sent da det ikke var mye utvalg igjen. Vi endte da opp med å betale litt mer enn vi hadde tenkt. Men der er også et godt tilbud av studentboliger som kanskje kan være lettere! Det å skaffe leilighet krevde mye info som bankutskrift, id (førerkort og pass), visum, noen ville ha bilde av kredittkortet og fødselsattest, men dette gikk også greit til slutt. Dette var vi ikke forberedt på. Mange leiligheter har også minimumsleie på 6 mnd så lurt å skjekke opp litt på forhånd.

Var det kulturforskjeller?

Annet enn skole handler jo utveksling om å lære å kjenne en ny kultur og bli kjent med et nytt land. Brisbane er en storby med mye å gjøre, alt fra en selvlagd strand midt i byen til shopping og natur like utenfor byen. Vi har hatt muligheten til å finne på noe nesten hver helg og har fått sett mye det som ligger rundt Brisbane på denne måten. Her er tog-transport veldig billig og å leige bil er ingen problem - selv om de kjører på venstre side gikk det overraskende greit.

Hvordan var studiet?

Skolen i Australia er ulik den vi har i Norge både når det kommer til karaktersystem, timeplaner, forelesninger og eksamener. Her er karakterene fra 1-7, der alt under 4 er stryk. Man kan ha forelesninger sent på kveld, midt på dag eller tidlig - og her er det mye å velge i, noe man gjør litt før skolestart. Det er også lecture, tutorial og workshop til fagene. Jeg hadde lecture og tutorial i mine, der lecture er forelesning på ca. 2 timer, og tutorials er en slags gjennomgang i mindre klasser av forelesningen på ca. 1 time. Dette kan være veldig hjelpsomt dersom man ikke forstår eller trenger hjelp med innleveringer. Foreleserne og lærerene har også vært veldig flinke til å ha drop-in timer i løpet av uken om man vil snakke om faget. Ellers er ingen forelesninger eller tutorials obligatoriske, og alle forelesningene blir tatt opp på nettet, så det er veldig greit dersom man ikke har mulighet til å komme eller vil ha en repetisjon.

Mine fag ved QUT:
- Social Marketing
- Consumer Behaviour
- Economics For The Real World
- International Communications and Negotiation Skills

Her har jeg vært fri til å velge det jeg ville, og har dermed ikke valgt noen spesialisering på bacheloren min, og får da en generell bachelor i økonomi og ledelse. Disse fagene har vært veldig greie og jeg var også så heldig å ikke ha noen slutteksamener. Vi hadde da ca. 3 innleveringer i hvert fag som telte en viss % av sluttkarakteren. Dette var veldig deilig da jeg fikk juleferie 25. oktober!

Anbefaler jeg utveksling?

Jeg vil virkelig anbefale Australia og Brisbane til alle! Dette er en opplevelse for livet og man blir kjent med mange flotte mennesker. Brisbane er også et perfekt startpunkt når man skal reise rundt og se mer av Australia! Om man er redd for å føle seg alene er Brisbane en by fylt av nordmenn og du kommer garantert til å bli kjent med dem dersom man måtte ønske det. Ansa forsikring har også fullt opp med arrangement gjennom hele oppholdet, der man vil møte alle de andre norske. Ellers har de mange klubber man kan melde seg inn i på skolen, og dette angrer jeg på at jeg ikke gjorde. Et siste tips er å oppsøke QUEST arrangement som er for utvekslingstudenter. Så å få venner er ingen problem!

Ps. Vi har ikke sett noen store edderkopper eller slanger for de som er bekymret for det.
Les mer om Queensland University of Technology (QUT)
Dette reisebrevet handler om
done QUT
done Australia