Økonomi og ledelse ved California State University, Monterey Bay (CSUMB)

Illustration Photo Monterey Bay California
"Alt i alt: En 'once in a lifetime'-erfaring!"

Hvem er jeg?

Sigbjørn er 25 år, og studerer økonomi og ledelse ved campus Drammen.

Hvorfor søkte jeg meg til denne institusjonen?

Jeg ønsket utveksling for å få spesialisering i International Business Management, og fordi det var en god mulighet til å kunne oppleve en annen del av verden.

Å søke om skoleplass og visum er tungvint, det er veldig mye søknader, skjemaer og frister å overholde. Forvent å måtte løse det meste på egenhånd.

Jeg erfarte at CSUMB er veldig treg i de fleste prosesser, kommunikasjonen kunne definitive vært bedre. Kollektivtrafikken her er dårlig, men gratis. Å komme seg steder uten bil er dessverre veldig tungvint, spesielt til butikken!

Var det kulturforskjeller?

Jeg har reist rundt i hele California! Det er lett og billig å leie bil og dra på roadtrip fra Monterey. 2 timer til San Francisco, 5 timer til LA som er 3 timer fra Las Vegas, 8 timer til San Diego og Mexico. Jeg har vært alle stedene, flere ganger, jeg har vært på SuperBowl i San Jose, NBA Lakers i LA, sett kjendiser, kjørt en cabriolet sportsbil i Hollywood, bodd på luksushotell i Las Vegas, vært på noen av verdens beste nattklubber i Hollywood og Las Vegas.

Utenom de typiske turistmålene er det mange fine områder i nærheten, Pebble Beach ligger i Monterey, en av verdens mest kjente og flotteste golfbaner, Big Sur (Google it!) grenser også til Monterey (halvtime fra Campus), som byr på en av de mest spektakulære landeveiene du kan oppleve. Yosemite, Lake Tahoe, Napa Valley, Sequoia Redwoods, og Santa Cruz er også meget anbefalt å besøke!

Jeg har også vært så heldig at jeg har hatt muligheten til å reise til Singapore, Kina og Vietnam under oppholdet i USA, mens mange andre har reist til Mexico, Sør Amerika eller Canada.

Området skolen ligger i er fantastisk flott, selv om det kan være litt stille her, det er ikke en veldig stor by. Ved å bo på campus er det lett å bli kjent med mye bra mennesker. Som internasjonal er det lettest å bli kjent med andre internasjonale studenter eller amerikanere som har flyttet fra andre steder, fordi det er de du kommer til å reise med om du skal reise mens du er der.

Hvordan var studiet?

I USA har jeg tatt 8 forskjellige fag, for det meste innenfor organisasjon, ledelse og markedsføring.

Det er mange store forskjeller på skolen her og i Norge:

-Oppmøte og deltakelse i klassen er tellende for karakter.
-Du har lekser og innleveringer hver uke, i hvert fag, som også betyr at eksamen teller 10-20% av total karakter
-Det er MANGE presentasjoner i de fleste fag.
-Det forventes generelt veldig lav kvalitet på arbeid, men det er også mye å gjøre (Kvantitet foran kvalitet)
-Du har forskjellige klasser for hvert fag (ikke samme gruppe personer)
-De bruker ikke sensorer for karakterer, dvs. din egen professor vet navnet ditt når han setter karakterer
-Gruppearbeid brukes flittig i alle fag, og amerikanere er flinke til å utsette arbeid (procrastination). Dermed veldig viktig å velge flinke medelever til gruppearbeid.
-Du trenger en C for å stå i faget, dette tilsvarer 75%, og er ikke veldig vanskelig når 20% normalt er oppnåelig bare ved å møte opp.
-Alt koster penger, og de er veldig opptatt av å få betalt!

Anbefaler jeg utveksling?

Ja du får bredere faglig kompetanse av å reise til utlandet. Mitt største utbytte er å kunne kommunisere og presentere på "Business engelsk" flytende og uten problemer, samt at det gir det et veldig godt perspektiv på forskjellige kulturer og internasjonal business, handel og politikk.

Alt i alt: En "once in a lifetime"-erfaring!
Les mer om California State University Monterey Bay (CSUMB)
Dette reisebrevet handler om
done CSUMB
done USA