Økonomi og ledelse student Argash ved CBS i Brühl

"Mottakelsen var vidunderlig, instituttet hadde satt av to dager for å bli kjent med hverandre. Forskjellig aktiviteter, mat og drikke var tilbudet begge dagene. Medstudentene var fabelaktig, veldig åpen og velkommen".

Hvem er jeg?

Jeg heter Argash Armstrong, Jeg er 23 år gammel og studerer opprinnelig økonomi og ledelse på campus Kongsberg. Jeg er oppvokst i Kongsberg, studerte fra barneskolen til andre år på universitet i Kongsberg, jeg har bodd hjemme i 23 år, jeg har aldri bodd for meg selv. Mesteparten av livet mitt har jeg holdt meg i komfortsonen. Jeg hadde lyst til å kaste meg ut i verden, oppleve livet fra et nytt perspektiv, se hvordan det er å bo for meg selv. Jeg var usikker på hvordan jeg skulle gjøre det, frem til jeg fikk tilbudet om utveksling. Jeg tenkte at utveksling er den perfekte muligheten for meg til komme meg ut av min komfortsone. Det er ikke bare en mulighet for å bo alene, men jeg får bo i et annet land og oppleve verden fra et annet perspektiv. En av mine livsmål er å reise og utforske forskjellig deler av verden. Utveksling var den perfekte muligheten for meg, jeg får reise og oppleve hvordan det er å bo for meg selv.

Hvorfor søkte jeg meg til denne institusjonen?

Jeg er på institutt CBS Brühl i Tyskland. Jeg hadde to mulig utvalg som jeg vurderte. Den ene var Rotterdam, jeg har en venn som studerer i Rotterdam og par venner i Nederland. Grunnen til at jeg endte opp med å velge Tyskland, er fordi jeg har familie i Tyskland og jeg kan alltids ta en helgetur til Nederland, ettersom Amsterdam er bare 4 timers busstur og koster bare 30 euro for reise. Jeg endte opp med å ta en helgetur til Nederland og en dagstur til Belgia, ettersom de er naboland til Tyskland.

Hvordan var mottagelsen?

Mottakelsen var vidunderlig, instituttet hadde satt av to dager for å bli kjent med hverandre. Forskjellig aktiviteter, mat og drikke var tilbudet begge dagene. Medstudentene var fabelaktig, veldig åpen og velkommen. Alle var ekstroverte og var på utveksling for en grunn. Folk reiste hovedsakelig på utveksling for opplevelsen og danne livslange vennskap. Jeg ble veldig godtatt mottatt både fra instituttet og lærerne, men også av medelevene.

Fasiliteter på campus

Cologne området er et kjempefint sted for studenter, du finner alt her. Mange klubber, barer, handlesenter og et stort og inkluderende studentliv. Mange aktiviteter som blir arrangert av studenter og partnerinstituttet. Billig mat og drikke. Mange restauranter. Du kan få øl så billig som 15kr på klubb eller bar.

Hvordan bodde jeg?

Jeg endte opp med å bo med en vertsfamilie, som gjorde utvekslingsopplevelsen min mye bedre. Jeg ble mer eller mindre adoptert i 3 måneder (fikk ikke opplevd hvordan det var å bo alene uansett, men klager ikke).

Var det kulturforskjeller?

Det er kulturforskjell, men det var lett å adaptere til kulturen. Eneste problemet som oppstår er språket. Utenom studenter og internasjonale studenter, er det vanskelig å kommunisere med folk, ettersom de ikke snakker bra eller snakker engelsk i det hele tatt. Jeg har lært utrolig mye utenom pensum, utveksling er en mulighet alle burde oppleve en gang i livet, det åpner opp øyene dine for en helt ny verden. Spesielt som en business-student. Og ha et åpent sinn er viktig i Business verden. Jeg anbefaler alle å ta Cross kulturell ledelse som et fag.

Anbefaler jeg utveksling?

Alt i alt, var papirarbeidet vanskelig og selve planleggingsfasen vanskelig, men verdt det. Utvekslingsperioden min er noe jeg kommer til holde på resten av livet mitt. Noe som kommer til å ha en positiv innflytelse på meg i lang tid fremover. Dette er noe uforglemmelig. Anbefaler alle på det sterkeste å søke utveksling.

Min opplevelse totalt

Veldig bra
Les mer om Cologne Business School (CBS)
Dette reisebrevet handler om