Natur og miljøforvaltning ved University of The Sunshine Coast (USC)

"Det er veldig gøy å være i utlandet, og man lærer masse mer om landet og kulturen når man studerer der kontra å bare være på ferie. Derfor anbefaler jeg absolutt et semester på utveksling!"

Hvem er jeg?

Sine-Sara student på Natur og miljøforvaltning ved campus Bø.

Hvorfor søkte jeg meg til denne institusjonen?

Jeg hadde en drøm om Australia!

Hvordan var mottagelsen?

Utvekslingsoppholdet startet i midten av juli, og jeg reiste ned til Brisbane med Singapore Airline. Fra flyplassen kommer man enkelt til Sunshine coast med kombinasjon av tog og buss, men hvis man er sliten fra flyreisen kan man også ta en conextion buss som kjører deg helt til døra.

Hvordan bodde jeg?

De første to ukene bodde jeg hos en venninne, mens jeg gikk på visninger. Man kan kjøpe bussbillett på forhånd på type narvesen, men også om bord på bussen. For å sjekke adganger bruker man app`en MyTransLink. Busstilbudet er ikke super bra, og kjører ofte lange omveier for å stikke innom alle hjørner av nabolaget. Jeg endte til slutt opp med å flytte inn på studenthybel rett ved skolen (Varsity View/UniCentral). Det er litt dyrere enn å finne noe privat, men veldig behagelig hvis man er mye på skolen. Det bor også masse andre studenter der, og de har basseng, tennisbane, volleyballbane, griller og mye annet gøy.

Det går shuttlebuss to ganger i uka fra dør til dør til supermarkedet, og en gang til utestedgata (Ocean View). Ellers er det litt øde. Skal man finne noe privat kan man sjekke flatmates.com.au, eller gumtree.au. Skulle jeg flyttet ned igjen ville jeg valgt å bo privat i Maloolooba for å være nærmere stranda ettersom alle forelesninger kan sees på nett, og jeg kun trengte å være på skolen for lab og tutorial.

Var det kulturforskjeller?

Folk er veldig interessert i å høre hvor du kommer fra og hvordan det er i Norge, og selv synes jeg det er spennende å bli kjent med folk fra andre land. Sunshine Coast er veldig avslappet, og mange går barbeint på butikken og i gatene.

Hvordan var studiet?

Siden jeg er biologistudent valgte jeg fag innen gruppene SCI, ENS og ANM. Det er animal ecology, og science fag. Systemet er ganske annerledes en i Norge, og alt man deltar på teller mot endelig karakter. Eksempel så hadde vi feltarbeid og lab som telte 35 % hver, så siste eksamen var kun to timer og telte 30 % av karakteren. Det er veldig hyggelig å være på lab, og der er folk lett å komme i kontakt med.

Lærerne er også veldig vennlige, og svarer på spørsmål når man lurer på noe. Det var litt tøft i starten med å studere på engelsk, men etter 3 uker var jeg på samme nivå som de andre med henhold til språket.

Anbefaler jeg utveksling?

Jeg har lagt ut bilder på SineSara på instagram, og det er bare å sende meg melding der om du lurer på noe!

Les mer om University of the Sunshine Coast (USC)
Dette reisebrevet handler om
done USC
done Australia