Natur- og miljøforvaltning på University of Sunshine Coast

Saray Jorge kunne ikke vært mer fornøyd med utvekslingssemesteret hun har hatt i Australia.

Hvem er jeg?

Jeg heter Saray Jorge, jeg tar en bachelor i natur- og miljøforvaltning i Bø, og jeg har nylig kommet hjem fra et utvekslingssemester ved University of the Sunshine Coast i Australia.

Hvorfor søkte jeg meg til denne institusjonen?

Det var først og fremst naturen i seg selv som gjorde at jeg valgte å dra til Australia. Den er bare helt eksepsjonell. Når som helst når du er ute og går kan du se fugler med helt andre farger, og insekter som ser helt annerledes ut enn man er vant til. Sånne små ting er noe av det som har vært mest gøy.

Hvordan var mottagelsen?

Jeg bodde sammen med to fantastiske folk fra Australia, som jeg tilfeldigvis møtte på Facebook mens jeg lette etter et sted å bo. Det var bare helt utrolig hvordan de passet på meg, og jeg kalte dem min australske familie.

Da vi var ferdige med semesteret og hadde sommerferie, så dro jeg og to gode venner jeg ble kjent med på universitet på en helt fantastisk road trip til New South Wales. Vi gikk på fjellturer, og så mange kule dyr – blant annet nebbdyr, som var en opplevelse i seg selv.

Noen av bildene over er fra nettopp denne turen, og det var en tøff tur for meg. Jeg var med en kompis av meg som var veldig glad i å gå på tur og som gikk ganske intensivt så det ble krevende, men det var utrolig fint også.

Fasiliteter på campus

Campuset jeg gikk på lå i Sippy Downs, som ligger en time nord for Brisbane. Der finnes det flotte turområder med fantastisk natur rett i nærheten. Det er fine områder å se på solnedgangen ved stranden der man kan ta seg en øl eller vin (piknik, ikke på campus.

På campus kan man ta seg en lufte tur etter at man har jobbet intensivt med skole og titte på kenguruene som er rundt universitetet.

Hvordan var studiet?

I løpet av semesteret fikk jeg brynet meg på en rekke fag innenfor feltet Animal Ecology, som for eksempel Marine vertebrates, Terrestrial Vertibraes og Animal Ecophysiology.

Det var ganske tøft, og vi må forholde oss til poengene som vi tar med oss hjem. Jeg måtte ta fire fag i stedet for de tre man vanligvis tar i Norge, for å få nok poeng. Og i tillegg kommer alle innleveringene som kreves. Man må levere både Essays, Literature Reviews og lab-manual. Det er mye, men jeg synes det var veldig fint fordi man blir drevet til å jobbe jevnt hele tiden. Man blir også vurdert ut fra alle innleveringene, og ikke bare eksamen. Det var tøft i begynnelsen, men jeg ble vant til det.

I tillegg jobbet vi mye ute i felt, og jeg fikk blant annet mulighet til å dra på hvalsafari i Harvey Bay. Vi lærte også om kulturen og aboriginerne, og hvordan man kan samarbeide med urbefolkningen når det gjelder forvaltning. De kjenner jo naturen best. Det synes jeg var viktig å ta med seg, og det er jo like viktig å tenke på i Norge.

Anbefaler jeg utveksling?

Jeg mener det er viktig å reise på utveksling for å få mulighet til å lære av andre. Når man jobber innenfor dette feltet så ønsker man forhåpentligvis også å samarbeide med folk i andre land. Da er det viktig for oss å komme oss utenfor Norge og Skandinavia. Vi må oppleve andre steder og lære mest mulig.
Les mer om University of the Sunshine Coast (USC)
Dette reisebrevet handler om
done USC
done Australia