Masterstudent i Økonomi og Ledelse ved Universitet W/H

Hvem er jeg?

Jeg heter Lene og studerer master i økonomi og ledelse – markedsføringsledelse ved USN Ringerike. Jeg er på utveksling ved Universität Witten/Herdecke (UW/H) i Tyskland, hvor jeg tar emner innenfor Strategy and Organization (S&O).

Hvordan var mottagelsen?

Veldig bra! Både medstudentene og de ansatte ved universitetet er veldig hyggelige og behjelpelige. Vi hadde en velkomstsdag med alle nye utvekslingsstudenter, de ansatte ved internasjonalt kontor m.fl. uken før forelesningene begynte. Da ble vi kjent med hverandre, og fikk all praktisk informasjon og omvisning på universitetet. Etterpå var det omvisning i byen Witten, hvor universitetet ligger, og fakultetskveld på studentbaren.

Universitetet har et eget buddy-program for utvekslingsstudenter, hvor man kan få tildelt en ‘buddy’, som er en tysk student ved universitetet. Det er opp til deg og buddyen din hvor mye dere velger å legge inn i relasjonen, men buddyen din kan være behjelpelig med å komme i gang med studiene og livet i Tyskland, og være en støtte gjennom utvekslingen. ESN Witten/Herdecke arrangerer også ulike (gratis) arrangementer, alt ettersom hva folk ønsker å finne på. Under det første ESN-arrangementet dette semesteret ble det servert pizza, snacks og øl, og gjennomført diverse leker og en Kahoot. I desember er det planlagt å gå på julemarked og å bake julekaker sammen. Ellers er det mulig å bli kjent med medstudenter gjennom blant annet tyskkurs, valgfag eller de mange andre arrangementene som foregår på universitetet. ANSA har også et lokallag for Tyskland Vest, som man kan delta på arrangementene til.

Fasiliteter på campus

Universitetet har en kantine, hvor det serveres veldig mye vegansk og vegetarisk mat, og de har også en kaffebar. Det er sykkelparkering utenfor universitetet, og om man kommer syklende til forelesning, er det også dusjer tilgjengelig inne ved sykkelparkeringen. Det er også flere kjøkken med blant annet mikrobølgeovner tilgjengelig, om man ønsker å lage seg litt mat i pausene. Om man ønsker å trekke litt frisk luft i pausene, er det også mulig å gå ut på en veranda med utsikt over grøntområdet rundt universitetet.

Hvordan var studiet?

Foreleserne er veldig dyktige, og jeg føler jeg har lært veldig mye nyttig og interessant for studiet mitt gjennom undervisningen her. Jeg tar kun emner på engelsk, og hvert emne er 5 studiepoeng. Det er generelt to timer forelesning i uken fra midten av oktober til starten av februar. Foreleserne velger å legge opp dette ulikt fra emne til emne, noe som betyr at noen emner har fire timers forelesninger fra oktober til desember, eller fra desember til februar, eller to timers forelesninger fra oktober til februar, mens noen emner har forelesninger i kun én helg fra morgen til kveld. Eksamensform varierer mellom semesteroppgaver, skoleeksamen og presentasjoner, men det er ingen arbeidskrav/obligatoriske oppgaver man må bestå før man kan gå opp til eksamen. Man får derimot mer hjelp og veiledning med oppgaven/presentasjonen sin før innlevering.

Anbefaler jeg utveksling?

JA! Det er veldig spennende og lærerikt å prøve ut å bo og studere i et annet land med et annet språk, og gjennom å dra på utveksling får du en unik mulighet til å gjøre dette for kortere tid og under trygge rammer (og med Erasmus-stipend hvis du velger å dra til for eksempel Tyskland).

Har du spørsmål kontakt meg på: @ektelene på Instagram.

Min opplevelse totalt

Veldig bra
Les mer om Private Universität Witten/Herdecke GmbH (PUWG)
Dette reisebrevet handler om