Masterstudent Ender ved Queensland University of Technology

"Utveksling til Australia gir deg det beste fra to verdener: Undervisningen er rettet annerledes enn hjemme og det supplerer for våre "mangler". Når du har gjort leksene dine, kan du nyte din tid som om du var på ferie."

Hvem er jeg?

Jeg heter Ender Tugsuz er 24 år og kommer fra Drammen. Jeg har vært på Study Abroad-opphold ved Queensland University of Technology i Brisbane, Australia.

Hvorfor søkte jeg meg til denne institusjonen?

Jeg ønsket å dra på utveksling for å oppleve nye kulturer, finne inspirasjon til masteravhandlingen, nettverksbygging og for å utvikle seg som person. Ender går master i industriell økonomi (nå kalt Innovasjon og Teknologiledelse) ved campus Kongsberg og hadde aldri vært på utveksling før. Jeg anbefaler andre studenter å ta sjansen!

Var det kulturforskjeller?

Brisbane er en dynamisk by med utallige mange aktiviteter å være med på. Det er nesten obligatorisk å ta en "east-coast trip" for å utforske øst-kysten i Australia i en massiv road-trip. Sørg for at du bestiller internasjonalt førerkort hos Vegvesenet før du reiser nedover. Standard norsk førerkort er visst ikke godt nok, noe som jeg har lært på den harde måten.

Selve byen byr på mange sosiale begivenheter og ikke minst fint vær. Dessverre er det ingen strender som ligger direkte nært Brisbane, det finnes dog en kunstig strand og svømmeareal i hjertet av byen, men mange foretrekker å reise til Gold Coast for å nyte fritiden.

Dagene er relativt korte og det tar litt tid før man kommer over jet-lag'en. Videre kan nærområdene utenfor Brisbane sentrum (suburbs) føles ensomt og kjedelig til tider. Heldigvis er det greit med kollektivtransport slik at du kan ta deg til sentrum når du måtte ønske det.
- Det er kjempeenkelt og rimelig kollektivsystem her, og det er et paradis for syklister. Kulturen i Australia er fantastisk, og det er spennende og vakker natur.

Hvordan var studiet?

Fagene jeg har tatt ved QUT er "Self-leadership", "Negotiating across borders" og "Employment relations". Det er en tydelig forskjell at masternivået i Australia føles mye mer praktisk orientert enn i Norge. Det er mindre akademisk fokus og mer fokus på workshops og diskusjoner innad i klassen. I Norge har vi som regel lange forelesninger med lite disposisjon til interaksjon mellom elever og forelesere. Her på QUT har vi sjeldent mer enn 2 timer undervisning i uken per fag. Undervisningene i mine fag besto av workshops, seminarer og tutorials, som promoterte diskusjoner og teamarbeid. Videre får vi tallkarakterer istedenfor bokstav, men rangeringssystemet er ellers ganske likt.

Det er enkelt for norske student å adaptere til det australske skolesystemet, da det likner. Som i Norge har han opplevd god dialog med forelesere, nettbasert skoleplattform, liknende krav til pensum, med mer.

Anbefaler jeg utveksling?

Utveksling til Australia gir deg det beste fra to verdener: Undervisningen er rettet annerledes enn hjemme og det supplerer for våre "mangler". Når du har gjort leksene dine, kan du nyte din tid som om du var på ferie. Siden undervisning og feriefølelsen går hånd i hånd, føler jeg, personlig, lite stress og kan bruke overskuddet av energi tilbake til skolearbeid i form av kreativitet og nytenkning.
Les mer om Queensland University of Technology (QUT)
Dette reisebrevet handler om
done QUT
done Australia