Master i økonomi og ledelse ved Texas Tech University

"Jeg er så takknemlig for at jeg har fått muligheten til å dra på utveksling og ville ikke byttet det bort for alt i verden."

Hvem er jeg?

Anette har tatt en master i økonomi og ledelse, med spesialisering i markedsføring, og reiste som utvekslingsstudent til Texas Tech University i Vest-Texas. Hun valgte å utvide oppholdet fra ett til to semestre, fra høsten 2013 til og med våren 2014. Hun hadde mange forventninger før avreise, og opplevde at utvekslingen ble en flott opplevelse og noe helt annet enn hun hadde kunnet se for seg på forhånd.

Hvordan bodde jeg?

Ved Texas Tech University bodde hun i studentleilighet. Her var det bassengområde og treningstudio, og det var god levestandard. Hun forteller at dette er noe av det beste hun har opplevd i livet, og at hun som utvekslingsstudent til Texas Tech fikk mange nye bekjentskaper, og det var et veldig godt sosialt liv på campus.

Var det kulturforskjeller?

Det var tid til å oppleve nye ting på fritiden, ha det sosialt og slappe av. Hun har blant annet vært med på mange roadtrips, ridd på hest, vært i Grand Canyon, på monstertruck show og på rodeo.

Hvordan var studiet?

Studieopplegget ved Texas Tech er ganske annerledes enn i Norge. Ved Texas Tech kunne hun velge ganske fritt blant fag, og fikk muligheten til å både prøve ut nye ting, samt spesialisere seg innenfor det hun var ekstra interessert i - markedsføring. Det krevde en god del mer jobbing og skolearbeid enn hun var vant til, og hun følte også at hun fikk mye igjen for det, og lærte svært mye på dette året. Første semester valgte hun disse fagene: Human resource management, marketing concepts and strategies, innovation and entepreneurship og document design. Andre semester valgte hun fagene: research methods, managing organizational behavior and organizational design, samt at hun skrev forprosjektet sitt med amerikansk veileder.

Anbefaler jeg utveksling?

Anette forteller at utvekslingen til Texas har gitt henne høyere forhåpninger og ønsker for fremtiden. Hun hadde flere veldig kjente professorer som forelesere og føler at hun fikk mye ut av denne utvekslingen faglig. I løpet av dette året ble hun stødig i engelsk, fikk utfordret seg selv og holdt presentasjoner på engelsk gjennom hele semesteret. Det gjør at man blir mer selvsikker når man kommer hjem og skal ut i arbeidslivet.

Anette forteller at hun nå er svært motivert til å bli så dyktig som hun kan innenfor det hun driver med, og nå langt karrieremessig.

"Man bør dra på utveksling fordi det er en mulighet man kun har en kort periode i livet. Jeg har aldri hørt noen si at de angret på at de dro på utveksling. Jeg hadde hvertfall en helt fantastisk opplevelse og er uendelig misunnelig på de som skal få oppleve dette i fremtiden. Hvis man er usikker så må man bare tenke på at dette er en tid man aldri vil få tilbake og at det kan gi deg minner for livet."
Les mer om Texas Tech University (TTU)
Dette reisebrevet handler om
done TTU
done USA