Master i menneskerettigheter og flerkulturalitet ved Universitetet i Padova

Anne-Marte på utveksling til Padova, Italia.
"Det er bare fordeler ved å dra på utveksling! Det er en gyllen anledning til å kombinere det beste studentlivet har å tilby. Å dra på utveksling gir deg en sjanse til å få spennende impulser akademisk, du lærer nye sider ved deg selv, du kommer deg ut i verden og lever i en annen kultur, og du skaper minner for livet, forhåpentligvis med herlige folk!"

Hvem er jeg?

Jeg heter Anne-Marte Jakobsen og har vært på utveksling i Italia. Jeg ville dra på utveksling for å få det meste ut av studentlivet, og for å få et minne for livet!

Hvorfor søkte jeg meg til denne institusjonen?

For meg var det en ganske enkel avgjørelse å velge vakre Italia. Å studere i Italia for meg betød å kunne romantisere studiehverdagen med å sitte på stamkaféen med pensum og en cappuccino, møte venner på piazzaen på kvelden, og å sette seg på toget når som helst for å dra et kult sted.

Hvordan var mottagelsen?

Mottakelsen var varm, men det var vanskelig å finne ut av helt hvor man skulle dra. Heldigvis var vi flere sammen, noe som gjorde at å møte det byråkratiske i et fremmed land ble litt mindre stressende. Drar du ikke sammen med noen, finnes det også et tilbud om å få
en “buddy” som kan vise deg rundt og hjelpe deg!

Ved oppstart ble det arrangert en welcome week online, på grunn av pandemien. Der fikk man informasjon om campus, bibliotekene, og de forskjellige tilbudene universitetet tilbyr.

Hvordan bodde jeg?

I 6 måneder fikk jeg gleden av å bo i et vakkert og sjarmerende hus med hage et lite stykke utenfor sentrum. I utgangspunktet søkte samboerne mine og meg på en annen leilighet i sentrum, men siden vi bare skulle være på utveksling i et halvt år, fikk vi avslag. Vi fikk
derfor tilbud om et hus som egentlig pleier å bli leid ut som en feriebolig. Dette huset ble under oppholdet et fristed hvor vi kunne slappe av eller ha besøk av venner, og vi har laget utrolig mange gode minner i huset vårt. Det å bo litt utenfor sentrum gjorde meg ingenting.
Utleierne våre skaffet noen sykler for oss til en billig penge, og det tok cirka et kvarter å sykle inn til byen.

Var det kulturforskjeller?

Det er noe magisk ved å bo i en liten italiensk by i nord-Italia. Selv de mest dagligdagse ting blir spesielle. Man stopper opp og tar innover seg stemningen når man drikker en kaffe blant røykende studenter i pausen. Når man sykler forbi grønnsaksbodene på piazzaen. Når man kjenner en lukt av søt fersken, og ikke skjønner hvor det kommer fra. Man tar også bilder av absolutt alt. Fargene på husene og gatemusikantene. Den gamle mannen i vinduet. Kan man ikke italiensk, tar man seg kanskje i å smile av å ikke forstå noe av den høylytte diskusjonen som foregår på bordet ved siden av.

Padova er en relativt liten by, men også en veldig livlig by hvor det alltid skjer noe. I helgene arrangeres det markeder og i de største parkene arrangeres det konserter. Innimellom er det kanskje muligheter for vintage shopping eller en kunstutstilling. Padova er en studentby, og ESN planlegger alltid mange aktiviteter for de internasjonale studentene, som for eksempel barhopping, middager, day trips (mange fantastiske italienske byer er bare en kort togtur unna!), og karaokekvelder.

Det morsomste med utveksling er å møte nye venner. Jeg opplevde at de internasjonale studentene ble veldig sammensveiset, og vi fant på mye gøy sammen. For eksempel arrangeres det julebord, middager, fester, og turer. Det er veldig givende å bli kjent med
andre i utlandet, og man kan lære mye om seg selv. Forhåpentligvis kommer du tilbake fra utveksling enda litt mer selvstendig og enda litt mer selvsikker!

Hvordan var studiet?

Jeg studerer menneskerettigheter og multikulturalisme ved USN, og under mitt halve år på utveksling fikk jeg muligheten til å velge noen spennende fag som ikke tilbys hjemme. Fagene var «Religions and Human Rights», «Language of Advocacy» og «Human Rights Practice». Spesielt godt likte jeg det sistnevnte, som utfordret meg akademisk på måter som var helt ukjent. Faget fjernet meg litt fra skolebøkene og det teoretiske, og ga meg innsikt i hvordan det å jobbe med menneskerettigheter kan se ut i praksis. Jeg fikk også mye mer informasjon om hvilke jobber man kan søke på, og fikk dermed klarhet i hvilken vei jeg ønsker å bevege meg når det kommer til jobb.

Fagene var selvfølgelig forskjellige, men jevnt over basert på mye mindre pensum enn man er vant med i Norge. Selv de mest heavy fagene baserte seg på maks et kapittel til hver forelesning. Mesteparten av tiden i alle fagene jeg tok gikk til å diskutere relevante emner, presentasjoner, og mindre oppgaver. For min del bidro dette til at at jeg lærte utrolig mye.

Kombinasjonen av et høyt læringsutbytte og en avslappet stil, gjør at det er veldig behagelig å studere i Italia. Italienerne lever «dolce vita» og det er en uskreven regel om at man dukker opp på forelesning en drøy halvtime etter avtalt tid. Dette lærte jeg allerede første forelesning, da jeg og mine norske klassekamerater dukket opp på tiden. Vi trodde først at vi hadde dratt til feil klasserom, men etter hvert som studentene dukket opp, fant vi ut at vi absolutt var på riktig sted. Foreleseren dukket opp sist, med en kopp kaffe.

Anbefaler jeg utveksling?

Det er bare å kontakte meg hvis du har noen spørsmål!

Min opplevelse totalt

Veldig bra
Les mer om University of Padua (UdSdP)
Dette reisebrevet handler om