Marthe tok praksisen på Bahamas

- Å reise på utveksling gjør at du lærer mye om hvordan å være fleksibel.

Hvem er jeg?

Mitt navn er Marthe Fjellberg Andersen. Jeg er 22 år og studerer sykepleie ved Universitetet i
Sør-Øst-Norge, og er tilknyttet campus Porsgrunn. Allerede fra første semester var jeg interessert i å dra på utveksling. Jeg hadde pratet mye fra folk i familien som selv reiste på utveksling under studiene, og de sa at det var veldig
verdifulle opplevelser og at det ga dem gode erfaringer.

Hvorfor søkte jeg meg til denne institusjonen?

Jeg ble ikke sikker på å søke i første omgangen, men var åpen videre i studiet. Da jeg tok det engelskspråklige valgfaget, så pratet jeg med flere av mine medstudenter som hadde søkt på utveksling, og da var det mye snakk om de nye partnerskapene, derunder Bahamas. Jeg tok en sjanse og la ikke så mye tanke i det, men valgte å søke meg dit. Ikke lenge senere ble ringt opp og nominert!

Fasiliteter på campus

Campus tilbyr mye forskjellig til studentene. Det er en stor kantine hvor de selger ulike typer varmmat, salater og drikke. De har også en liten kiosk på en annen del av campus hvor de selger mat som er lett å ta med seg i farten. Det er et eget «wellness center» som er en gymsal med ulike apparater og frivekter.

Hvordan bodde jeg?

Universitetet tok på seg ansvaret å finne bolig for oss før vi reiste. Vi hadde et par møter med en av de som jobber for globale studier, og hun fant steder innenfor vårt budsjett. Det var dog problemer med stedet vi hadde takket ja til, så når vi fikk leiekontrakten så var det et annet sted vi fikk som bolig. Da ble det slik at Noora, den andre norske studenten, og jeg delte rom og bad, og vi bodde med en annen utvekslingsstudent fra Frankrike som het Jules. I denne
leiligheten bodde vi også med utleieren vår, som var en eldre kvinne. Det ble litt problemer med denne utleieren, så vi flyttet ut og bodde nesten to ukers tid i en AirBnb, før Noora og jeg fikk en ny leilighet som vi bodde i den resterende tiden vår. Der var universitetet behjelpelige i å finne passende bolig for oss.

Hvordan var prisene sammenlignet med norske?

Det er ikke mulig å legge skjul på at prisene på Bahamas er høye. Da vi bodde i den første boligen så kostet det oss 600$ USD i måneden per person, mens den neste leiligheten hvor vi fikk bo uten utleier kostet nærmere 1250$ USD i måneden. Vi hadde lest på nettet at mat var dyrere på Bahamas grunnet høy andel importvarer, så mat på matbutikker var høyere enn det vi er vandt til hjemme. Spesielt råvarer som frukt og grønnsaker var dyrere. Noora og jeg spiste ute et par ganger, og prisen kunne variere stort utfra spisested til spisested, men vil si prisene var tilnærmet hvor mye det koster i Norge. Vi forholdt oss for det meste til offentlig transport, og hver busstur kostet omtrent 1,25$ USD.

Var det kulturforskjeller?

Folk fra Bahamas er veldig utadvendte, og behjelpelige for folk de ser trenger hjelp. Jeg vil beskrive dem som veldig vennlige, og lett å bli kjent med. Det er lav terskel for befolkningen å prate med deg, noe som er veldig hyggelig.

Hvordan var praksisen?

Jeg var i PRAHJEM eller praksis i hjemmetjenesten, og på Bahamas så fulgte vi «Community Health Practicum». Praksisen vår var primært sett på klinikker, men vi hadde en uke på Princess Margaret Hospital og Sandilands Psychiatric Hospital i tillegg til klinikkene for å få en bedre innsikt i helsesystemene. Vi hadde samtlige gode praksisveiledere. Vi fikk ikke en egen praksisveileder, så det var enkelte veiledere som var bedre og mer villig til å lære bort enn andre. Jeg har personlig opplevd å ha et tettere oppfølging i praksis hjemme, men det har
vært fint å kunne bytte litt på hvem man går med.

Anbefaler jeg utveksling?

Jeg vil anbefale folk å reise til Bahamas. Å reise på utveksling gjør at du lærer mye om hvordan å være fleksibel. Jeg vil gi utveksling til Bahamas et terningkast 5! Dersom noen lurer mer på hvordan Bahamas er så kan jeg kontaktes på Instagram: marthefjellers.

Min opplevelse totalt

Veldig bra
Les mer om University of the Bahamas (COB)
Dette reisebrevet handler om