Maria på utveksling ved Comillas i Madrid

Hvem er jeg?

Jeg heter Maria Osa Furmyr og er 27 år. Jeg studerer Systems Engineering, som er en industrimaster ved USN. I løpet av studiet tok jeg et halvt år på utveksling i Madrid, Spania ved Universidad Pontificia Comillas ICAI. Jeg søkte på utveksling for å få et miljøskifte og for å oppleve å bo i et annet land.

Hvorfor søkte jeg meg til denne institusjonen?

Spania er kjent for et litt mer avslappet miljø, noe som fristet da jeg skulle velge utvekslingslokasjon. Videre, ville jeg lære mer om deres kultur og språk – noe jeg også fikk. Universidad Pontificia Comillas ICAI er kjent for være en av de bedre skolene i området, og var også den som ligger best til i forhold Madrid sentrum. Derfor falt valget ganske enkelt på denne intuisjonen.

Utenom mulighetene skolemessig, som andre fag å velge mellom, ønsket jeg å være sted hvor jeg fikk følelsen av å bo. Med dette mener jeg at det finnes mange kule steder å dra til som tilbyr mer eksotiske opplevelser, men da kan man fort ende opp med å «feriere» i istedenfor å oppleve hverdagen i landet. Ettersom dette var et mine hovedmål endte jeg opp med Spania.

Hvordan var mottagelsen?

Mottakelsen på skolen var god den første dagen, og det mange arrangementer for utvekslingsstudenter gjennom hele oppholdet. Så her lønner det seg å bli med de arrangementet som passer og bli kjent med andre i samme situasjon – dette var en fin måte for meg å finne nye venner.

Det er et annet system i Spania og de fleste ting går relativt treigt siden de er lite digitale. Derfor var det mye surr i starten for meg, da alle fagene mine måtte endres og det tar lang tid å få timeplanen til å gå opp, men man får også muligheten til å skreddersy timeplanen etter egne ønsker så godt det lar seg gjøre. Jeg valgte å legge opp fagene mine slik at jeg fikk fri hver fredag, så det endte ganske
bra for meg.

Fasiliteter på campus

Campus i seg selv har ikke så mye annet enn kantinen – men det er mange koselige restauranter rett utenfor og muligheter for å sitte ute i solen mellom timene. De har lesesal og noe områder for å studere, men her var det ofte fult og det er ganske strengt i forhold til lyder så jeg valgte å gjøre skolearbeidet hjemme i leiligheten i istedenfor.

Hvordan bodde jeg?

Jeg dro til Madrid uten leilighet og bodde på hotell den frøste uken. I løpet av denne uken var jeg på flere visninger og fant etter hvert en super fin leilighet. Jeg leide privat og bodde alene.
Det er både positive og negative sider ved å se leiligheten først. Det er ganske stressende å finne leilighet mens man er i landet og det er flere som ikke svarer om du skriver på engelsk. Men på den andre siden, var det flere som måtte endre leiligheten gjennom oppholdet fordi kvaliteten var så dårlig. Det er lurt å huske på at det er dårligere standarder på veldig mange leiligheter i Spania enn det er i Norge.

Alt i alt er vell mitt første tips å være veldig tidlig ute for å finne leilighet om du har mulighet til det. Mitt andre tips er å være kritisk når du skal velge sted å bo.

Var det kulturforskjeller?

Det var utrolig gøy å bo i Madrid og få oppleve en helt ny hverdag. Det er mye mer liv i gatene og flere uteserveringer. Selv om byen er stor, er det relativt korte avstander i sentrum. Det er anbefalt å søke om metro kort på forhånd eller så tidlig som mulig da dette er en billig måte å komme seg rundt. Jeg endte opp med å heller ha et klippekort fordi jeg tok metroen så lite, ettersom jeg liker å gå. Selv om du er som meg og liker å gå, lønner det seg å ha kortet om du ønsker å dra på noe litt lengre utflukter som Segovia.

Det finnes flere store fine parker og der er gode muligheter for shopping. Ellers likte jeg veldig godt uteserveringene og de koselige cafeene.

Hvordan var studiet?

Undervisningssystemet er relativt likt som i Norge, noe som lettere å forholde seg til. I forhold til valg av fag endte jeg opp med mye forskjellig for å få timeplanen min til å gå opp slik jeg ønsket. De har også fag med mye mindre studiepoeng enn i Norge så jeg endte opp med 7 fag.

- Spansk
- Product Design
- Supply Chain Management
- Entrepreneurship and Innovative Business
- Environmental and Renewable Energy Policy
- Management Skills
- Management Across Cultures

Fagene i seg selv er relativt lette om man legger ned en liten innsats. Skolen er lagt opp slik at masterfagene hovedsakelig går på kveldstid helt frem til kl. 21:00. Så det er en annen hverdag enn det de fleste studenter er vant til fra Norge.

En liten negative side ved skolen er at eksamensdatoene kommer ut veldig sent, slik at det ikke går an å bestille flybilletter tidlig hjem eller planlegge så mye reiser den siste tiden. De gir også generelt veldig lite info om eksamen i forhold til oppsettet og hva som kreves.

Anbefaler jeg utveksling?

Jeg anbefaler utveksling på det sterkeste! Du får et unikt innblikk inn i hverdagen til en helt annen kultur og derfor også en bedre og bredere forståelse. I tillegg er det utrolig gøy og kult å bo i utlandet.

Har du spørsmål?
Kontakt meg: Maria.osa@hotmail.com

Min opplevelse totalt

Bra