Lektor i realfag og teknologi ved København Universitet (KU)

Illustration photo København Universitet (KU)
"Å dra på utveksling er ingen garanti for at du vil ha det supert, men potensialet for å ha det kjempebra er så mye større."

Hvem er jeg?

Mitt navn er Daniel H. Solheim og jeg studerer lektorutdanningen i realfag og teknologi ved campus Kongsberg. Nå er jeg på utveksling til København Universitet (KU).

Hvorfor søkte jeg meg til denne institusjonen?

København er en stor by, men ikke for ulik det norske vante. Det er en flott plass å starte på om du er ny til å være i utlandet.

Hvordan var mottagelsen?

Du blir mottatt som en av studentene og blir ikke behandlet særlig annerledes. Når du er på utveksling blir du satt i gruppen for internasjonale studenter i et fakultet, i stedet for å følge en linje. KU er vant til internasjonale studenter.

Danskene på universitetet vil ikke ofte oppsøke kontakt først, men de er veldig åpne for å bli kjent om du tar initiativ. Nesten alle er komfortable med engelsk, dersom det er vanskelig å forstå dansk.

Det ble arrangert flere sosiale aktiviteter for internasjonale studenter ved oppstart. Etter hvert som en ble kjent med hverandre var det veldig naturlig at vi studentene arrangerte ting sammen på egenhånd.

Fasiliteter på campus

Det finnes forskjellige kantiner på de fleste campuser, men de er ofte travle i lunsj-tider. Det finnes også mange treningstilbud i København, og KU har en egen forening kalt KSI med mange muligheter for å delta på sport og aktiviteter.

Det er flere lesesaler på de forskjellige campusene, men de kan fort bli fulle i aktive tider.

KU passer også på at alle skal ha det bra og jeg har sett flere steder at det er mulig å få støtte for psykisk helse (selv om jeg selv ikke har hatt behov for det).

På KU er det som regel 1 bar på alle campuser, der det er tradisjon for å dra på fredagsbar for mange studenter. Noen av campusene har kafeer, men ikke alle. Det er derimot aldri langt fra en restaurant e.l. fra campus.

Hvordan bodde jeg?

Jeg fant bolig privat gjennom en facebookside kalt Nordmenn i København. Jeg la ut en post og så på annonser der, men slet med å finne bolig til et stykke ut på sommeren da jeg ble kontaktet av min utleier.

Hvordan var prisene sammenlignet med norske?

Prisene i Danmark føles litt billigere, men med valutakursen har det for meg vært ca. de samme prisene.

Bolig
- Boligmarkedet i hovedstaten København er veldig dyrt.

Mat på matbutikk
- Noen ting dyrere, noen ting billigere. Gjennomsnittlig det samme.

Middag på restaurant
- Generelt litt dyrere når valutakurs blir tatt i betrakting.

Drikkevarer
- Du kan finne billig øl i København, men generelt er prisene ganske lik det du finner i Norge.

Offentlig transport/Taxi
- Om du tar nødvendige tiltak (reisekort e.l.) har offentlig transport en fullt overkommelig pris. Metro og tog i København registrerer hvor du kommer på og hvor du går av, slik at du kun betaler for hvor langt du drar.

Var det kulturforskjeller?

København er en veldig fin by. Mange grønne lunger og trær imellom gatene. København er kjent som sykkelhovedstaten, og du må være ekstra obs på sykkelstier på sidene av gatene. Danmark har veldig lik kultur som Norge. Noen ganger kan det komme misforståelser av at det antas at motparten er kjent eller ikke kjent med noe hverdagslig, men det oppdages fort. Som norsk, er dansk litt vanskelig å plukke opp muntlig pga. en veldig forskjellig ordlyd fra hvordan det skrives, og at toneleiet er veldig konstant. Du må fokusere litt ekstra for å skjønne noen ganger, fordi ord flyter fort inn i hverandre når dansker snakker raskt. Det er litt forskjellig mellom danskene, men mange forstår norsk ganske godt. Som norsk vil du forstå språket mye bedre enn andre internasjonale, så du får fort et litt annet forhold til dansk enn det de har.

Man lærer mye om byen ved å ta del i sosiale aktiviteter. Om du følger litt med, kan du også se hvordan geografi og lignende har påvirket utformingen av kulturen.

Hvordan var studiet?

Jeg studerte hovedsakelig matematiske fag. Det er veldig annerledes arbeidsflyt på vitenskapsfakultetet for KU. Et semester er delt opp i to blokker, der du tar to fag av gangen og har eksamen to ganger i semesteret. Dette oppleves litt mer intens ettersom du får mye mer undervisning i et fag av gangen, men det åpner også for at fokuset ditt ikke splittes mellom så mange fag. Om du liker det kommer litt an på hvilken student du er?! Foretrekker du å kunne fokusere på noen få fag av gangen er det flott. Sliter du litt med å holde konsentrasjon på en ting over lengre tid, må du kanskje forberede deg litt.

Det er ikke stor forskjell på forelesere i Danmark og i Norge. Det er veldig mye forelesninger, som er likt mange fag i Norge. Den største forskjellen er vel kanskje at du ikke følger en linje på samme måte som du gjør hjemme i Norge. Du melder deg opp til fag, og tar del på lik linje med studenter som tar faget som en del av sin linje. Det er lite garanti for at du møter dine klassekamerater i de neste fagene, så en må gjøre en vurdering på hvor mye man ønsker å investere i å bli kjent med medstudentene i et fag.

Anbefaler jeg utveksling?

Jeg anbefaler å reise på utveksling. Det er en mulighet til å utfordre seg selv, bli kjent med mange nye mennesker, bli kjent med en ny kultur og det gir nye perspektiv på flere ting, bla. a. ditt eget studie. Å dra på utveksling er ingen garanti for at du vil ha det supert, men potensialet for å ha det kjempebra er så mye større.

Hvis du har flere spørsmål om utveksling til Danmark kan du send meg mail på dahusol@gmail.com eller send meg melding på facebook (Daniel Husebye Solheim).

Min opplevelse totalt

Bra
Les mer om Københavns Universitet (KU)
Dette reisebrevet handler om