Lærerutdanning ved University of Wollongong (kroppsøvingsfag)

"Mitt tips til enhver student som er i tvil: gjør det meste ut av studietiden, det er nå du har muligheten!".

Hvem er jeg?

Jeg heter Tone og er 3. års student ved USN Drammen. Hjemme i Norge går jeg grunnskolelærerutdanningen 5. – 10. trinn med fagene norsk og matte.

Hvorfor søkte jeg meg til denne institusjonen?

Jeg reiste til Australia i Wollongong som ligger litt syd for Sydney. Dette universitetet tilbyr et stort utvalg fag for de mange utvekslingsstudentene som kommer hit hvert semester.

Jeg valgte å ta fire fag, for å få 24 kredits, i kroppsøvingsfag.

Hvordan var mottagelsen?

Min første skoledag var 22. juli 2019 og jeg avsluttet semesteret 14. november. Vi både starter og slutter tidligere enn det vi vanligvis gjør i Norge. Dette åpner en ypperlig mulighet til å se denne siden av kloden, noe jeg valgte å gjøre selv. Heldigvis hadde jeg spart opp litt penger til det. Så jeg og ei venninne hjemmefra reiste gjennom New Zealand og tok en tur til Thailand før vi reiste hjem til jul.

Fasiliteter på campus

Wollongong var byen jeg bodde i under oppholdet. Dette er en by som er kjent for sine nydelige strender og turister reiser dit for å blant annet hoppe i fallskjerm. Denne lille byen har så masse å tilby, og universitetet er STORT i sammenlikning til campusene hjemme i Norge og kan minne om et college campus vi kan se i amerikanske filmer.

Anbefaler jeg utveksling?

Dette reisebrevet skriver jeg på reisen hjem fra Australia, og det er helt utrolig hvor fort tiden har gått! Jeg har kost meg masse, opplevd ting du ikke kan noen andre steder enn nettopp Australia. Jeg har også fått mange nye venner som jeg er sikker på at jeg kommer til å ha kontakt med i lang tid fremover. Samtidig når jeg tenker tilbake føler jeg første skoledag skjedde for så lengesiden og jeg gleder meg til å komme hjem til vinter i Norge. Det å reise enten fra Norge eller fra Australia er vemodig, men dette er en opplevelse jeg ikke hadde vært foruten! Mitt tips til enhver student som er i tvil: gjør det meste ut av studietiden, det er nå du har muligheten! Hvis noe skulle gå galt er det alltid noen i nærheten som kan hjelpe deg.

(Pluss at det på ha vært på utveksling vil komme godt med på et jobbintervju)
Les mer om University of Wollongong (UOW)
Dette reisebrevet handler om
done UOW