Lærerutdanning ved University of Wollongong

"Jeg var svært usikker før jeg dro på utveksling, men takket ja da jeg fikk muligheten. Hjemlengsel har jeg også opplevd her nede, men angrer jeg nå? Nei. Bør du dra? Ja. Hvorfor? Hvorfor ikke? Dette kan være din eneste sjanse, så gjør det. Bare si JA!"

Hvem er jeg?

Hei, mitt navn er Selma, jeg studerer Grunnskolelærer for trinn 1 til 7 ved campus Bakkenteigen. Jeg har vært et semester ved University of Wollongong, Australia.

Fasiliteter på campus

Wollongong som by har en ganske bra plassering med kort vei inn til Sydney med tog. Det er også 17 ulike strender her som etter min mening er like fine som Bondi beach – bare med færre mennesker. På andre siden av byen er det fjell om man ønsker å gå turer og få seg litt bedre utsikt i hverdagen. Dessuten har University of Wollongong sponset en bussrute, som vil si at bussene 55A og 55C er gratis å ta for alle i byen, og den går hvert tiende minutt i hverdager og hvert tjuende i helga. Og på bussene sitter hyggelige sjåfører fordi menneskene her er oppriktig snille og høflige – de rydder til og med opp søpla si og vasker etter seg når de har brukt de gratis offentlige grillene man kan finne over hele Australia.

Hvordan bodde jeg?

Når det kommer til bo her i Australia, valgte jeg Campus East ved University of Wollongong. I begynnelsen skulle jeg ønske at jeg bodde for meg selv slik at jeg kunne trekke meg vekk fra mennesker så jeg kunne unngå å være sosial, men nå senere er jeg ufattelig glad for at jeg valgte å bo på campus med fremmede for her har jeg funnet venner jeg håper jeg har livet ut, selv om vi alle kommer fra ulike land og kontinent. Som utvekslingsstudent – nei som student – anbefaler jeg virkelig å bo på campus selv om det kan virke litt småkleint i begynnelsen, for da må du møte andre mennesker og bli kjent. Jeg har vært eneste nordmann på campus her jeg bor, men det er jeg også glad for å være.

Var det kulturforskjeller?

Jeg har i løpet av mitt semester fått møte så mange mennesker fra så mange ulike kulturer – og vi har klart å møtes på midten og skape bånd. Denne erfaringen tror jeg at har gjort meg mer åpen mot alle slags mennesker og personligheter. Jeg har også blitt kjent med og støtt borti nordmenn og svensker som har bodd utenfor campus i private leiligheter, og de eneste menneskene de har hengt med er de andre nordmennene og svenskene som også bodde utenfor campus. Fra mitt perspektiv får du ikke utnyttet mulighetene av å være utenlands til det fulle på den måten, så jeg vil anbefale å finne en fin campus tilhørende universitetet du skal studere ved.

Hvordan var studiet?

Et stort pluss ved å ta lærerutdanning for så å dra utenlands, er at man kan velge og vrake litt mellom ulike fag så lenge man kan knytte det opp mot pedagogikk og klasseromssituasjoner i senere tid. Å studere pedagogikk i et annet land er litt mer tungvint da hvert land ser annerledes på pedagogikk og teorier, slik at det kan hende man må sette seg inn i noe helt nytt på bare et semester. Derfor valgte jeg litt alternative fag, som jeg kan knytte opp mot fagene jeg har tatt hjemme eller skal ta når jeg kommer hjem. Noe annet ufattelig digg er at de aller fleste forelesningene blir spilt inn, slik at man kan se de hjemme eller andre steder om det ikke passer der og da. I tillegg er det lagt opp med Tutorials i så å si alle fag, slik at man får gått gjennom pensum enda bedre og kan stille spørsmål til foreleser.

Fagene jeg tok:

- Gender and Social Justice
- Psychology of Sport and Exercise
- Food and Society
- Introduction to Creative Writing

Anbefaler jeg utveksling?

Les mer om University of Wollongong (UOW)
Dette reisebrevet handler om
done UOW