Karoline fra vernepleie ved Nelson Mandela University

- Jeg anbefaler absolutt alle å reise på utveksling. Det er en opplevelse som jeg er så takknemlig for, og som jeg kommer til å ta med meg resten av livet.

Hvem er jeg?

Jeg heter Karoline og jeg studerer vernepleie. Jeg valgte å dra på utveksling fordi jeg ønsket å se fattigdom, lære mer om en annen kultur, se hvordan helsevesenet er i et annet land og oppleve noe litt annerledes.

Hvorfor søkte jeg meg til denne institusjonen?

Jeg søkte meg til denne institusjonen fordi jeg syntes det virket veldig spennende og kjente ikke så godt til Sør- Afrika.

Hvordan var mottagelsen?

Mottagelsen var veldig bra. De hentet oss på flyplassen og kjørte oss til der vi skulle bo. De holdt oss også opptatt de første dagene og tok oss med på omvisning på universitetet og de forskjellige praksisplassene. De var flinke til å informere og svare på det vi lurte på. Vi ble vist rundt på skolen og fikk hilse på studentene på universitetet, samt spille spill sammen med dem. Kontaktpersonen vår tok oss også med på safari en av de første dagene.

Fasiliteter på campus

Det var treningstilbud og lesesal på campus. Treningstilbudet var greit. Det var tilgang til både treningssenter og basseng, og det kostet bare rundt 300- 400kr for hele utvekslingsperioden. Lesesalen var helt ok. Mulig det var kantine også, men vi var ikke så mye på campus da vi i hovedsak var i praksis og ikke så mye på universitetet.

Hvordan bodde jeg?

Vi fikk mail av kontaktpersonen vår fra Nelson Mandela University som tilbydde oss to forskjellige overnattingsteder. Det ene overnattingstedet var at alle bodde i egne leiligheter på et leilighetshotell. Det andre overnattingstedet var tre leiligheter, hvor fire av oss kunne bo sammen i en leilighet og to stykker bodde alene i hver sin leilighet, men på samme leilighetshotell. Vi som gruppe valgte førstnevnte.

Hvordan var prisene sammenlignet med norske?

Prisene i Sør- Afrika er veldig lave, og mye billigere enn Norge. Jeg husker ikke prisene på alt, men det føltes nesten latterlig billig. Vi betalte ca 9700kr for bolig i 3 måneder. Mat på butikken var også billigere enn Norge og middag på restaurant kostet rundt 100kr. Drikkevarer var også veldig billig. Vi brukte kun Uber som transport på fritiden, og det kostet alt fra 17kr-90kr for å komme oss fra A til B, og fungerte veldig bra og føltes trygt. Hotell er billigere enn Norge. Vi leide bil flere ganger og betalte rundt 700kr hver for en helg. Offentlig transport vet jeg ikke prisen på da det ikke er anbefalt i Sør- Afrika, så dette tok vi ikke.

Var det kulturforskjeller?

Byen er veldig fin. Vi bodde nær stranden, og det lå restauranter og barer veldig nær der vi bodde. Til tross for at Port Elizabeth er kjent for å være «den vennlige byen» er det en del kriminalitet. Vi gikk stort sett aldri alene, var forsiktig med å ikke ta opp telefonen i offentligheten og var oppmerksom på hva som skjedde rundt oss til enhver tid.

Mye var overraskende likt som i Norge. De fleste av menneskene var veldig hyggelige og høflige, men den største forskjellen er kriminalitet og fattigdom. Kriminaliteten opplevdes som svært skremmende i starten, men gikk seg til etter hvert som vi skjønte hva vi kunne gjøre og ikke. Hovedspråkene er afrikansk, xhosa og engelsk. De var veldig flinke i engelsk da flesteparten i Sør- Afrika snakker engelsk. Kommunikasjonen gikk derfor veldig bra. Utenom pensum har jeg har lært mer om kultur, fattigdom og om helsevesenet og ressursene i Sør- Afrika.

Hvordan var praksisen?

Jeg tar psykiatripraksis, hvor praksisen var et rehabiliteringshjem for personer med psykiske lidelser. Praksisveilederen var hyggelig, men vi så ikke så mye til hun. Praksis i utlandet er både likt og ulikt fra Norge. Det var både spennende, gøy og ubehagelig å se hvordan de jobbet.

Anbefaler jeg utveksling?

Jeg anbefaler absolutt alle å reise på utveksling. Det er en opplevelse som jeg er så takknemlig for, og som jeg kommer til å ta med meg resten av livet. Du får se så mye forskjellig og oppleve ting som ikke folk flest får opplevd.

Lurer du på noe annet, ta kontakt!
Epost: Karoline_tollaksen@hotmail.com
Instagram: karolinetollaksen

Min opplevelse totalt

Veldig bra