IT ved Queensland University of Technology

Illustration photo surf
"Forberedelsene med å reise ut og å velge fag veldig forvirrende og det ble noen stunder hvor man satt og rev seg i håret! Men det var verdt det: Alle bør reise ut!"

Hvem er jeg?

Jeg heter Elin har vært på utveksling til QUT. Det var helt fantastisk

Hvordan var mottagelsen?

Det er lett å komme i kontakt med folk og det er masse arrangementer for internasjonale studenter. Menneskene jeg omgåes daglig er de som gjør at jeg trives ekstra godt! Og at det er varmt og godt her.

Hvordan bodde jeg?

Det var vanskelig å reise fra familie og venner i Norge, men når jeg først kom hit ble jeg godt mottatt og australiere er veldig hyggelige, hjelpsomme og vennlige. Og at folk ikke ser ut som Crocodile Dundee og ikke prater som Steve Irwin var vel det som overrasket meg mest. Og at stranden er en times kjøring unna! Det var litt kjipt, men man har ikke så mye tid til det heller. Ja, også er det fryktelig mye dyrere å bo her enn forventet!

Anbefaler å bo så nære skolen som mulig om man skal være utenlands et halvt år ellers blir det mye pendling ;)

Var det kulturforskjeller?

Reise rundt i Queensland i helgene er absolutt veldig spennende. Nå er det veldig hektisk og det har ikke vært mye tid til opplevelser, men for meg, som valgte å bo med lokale framfor de norske jeg reiste hit med, har det å oppleve den australske kulturen så tett vært veldig positivt. Jeg plukker opp nye ord og uttalelser hele tiden og kan trygt anbefale kollektiv med australske for de som ønsker å oppleve litt mer av kulturen.

Hvordan var studiet?

- IAB201 Modelling Information Systems
Krevende, men spennende fag med en veldig flink og engasjert foreleser. Min tutor er også veldig flink og jeg opplever faget som veldig lærerikt.

- CAB240 Information Security
Liker dette faget, men det tar opp veldig mye tid for veldig lite. F.eks. en veldig stor oppgave som man jobber med over lang tid teller kun 10% av den totale karakteren. Men faget er interessant og absolutt relatert til hva vi kan møte på i arbeidslivet.

- CAB210 People, Context and Technology
Greit nok fag, men kan bli litt kjedelig i lengden. Mye jobbing her også samt en del markedsføringsrelaterte presentasjoner. Meget flinke forelesere!

- DXB203 Introduction to Web Design
Personlig er dette mitt favorittfag dette semesteret. Flotte, informative forelesninger, samt nytte workshops

Det jeg merket meg når jeg kom var hvor stor forskjellen er på skolen og skolesystemet her! Ikke for å tråkke på noen tær, men dette er et mye mer gjennomført og strukturert skolesystem enn hva jeg er kjent med i Norge. Her brukes forelesningssaler til alle forelesninger, klasserom brukes kun til tutorials og workshops. I tillegg blir alle forelesninger recorded og lagt tilgjengelig for studenter innenfor uniten samme dag etter forelesningen.

Forelesninger er informative hvor foreleser forteller om faget og hva vi skal forberede oss på til tutorial/workshops.

Tutorials/workshops er praktiske hvor studentene jobber og deltar i undervisningen. Her bør vi komme forberedt og delta i undervisningen for å ha best utbytte av faget. Funker veldig bra!

Ellers er skolen stor og oppdelt i forskjellige blocks etter hva du studerer. Tar litt tid i begynnelsen, men man finner raskt fram til riktig lecture room eller klasserom.

En annen ting som er veldig annerledes her er at vi blir vurdert gjennom hele semesteret og ikke bare ved en eksamen på slutten av året. Her har vi både gruppe- og individuelle innleveringer hvor noen teller så mye som 60% av karakteren. Av mine 4 fag har jeg kun 2 eksamener, resten er innleveringer. Eksamenene teller 40% av karakteren. Jeg ser på dette som en mye bedre måte å vurdere studenten på og på hvordan man lærer gjennom hele semesteret.

Anbefaler jeg utveksling?

Forberedelsene med å reise ut og å velge fag veldig forvirrende og det ble noen stunder hvor man satt og rev seg i håret! Men det var verdt det: Alle bør reise ut! Ikke bare for faget sin del, men for sin egen del! Jeg har blitt kjent med en ny side av meg selv jeg ikke trodde fantes og jeg har funnet en helt ny selvtillit jeg ikke visste at jeg kunne utvikle. I tillegg er det ikke negativt for CVn å ha utenlandsopphold på den. Det er tøft å reise ut, men tiden går unaturlig fort og det vil, uansett, gi deg fordeler og opplevelser du aldri vil glemme!
Les mer om Queensland University of Technology (QUT)
Dette reisebrevet handler om
done QUT
done Australia