Internasjonal markedsføring og reiseliv ved Wollongong i Australia

Hvem er jeg?

Jeg heter Thea Harnes og studerer tredje året på bachelor i internasjonal markedsføring og reiseliv ved USN campus Bø.

Hvorfor søkte jeg meg til denne institusjonen?

Jeg er på utveksling hos University of Wollongong i Australia, og søkte meg hovedsakelig hit fordi jeg ville til et universitet på kysten i en by som ikke var altfor stor. Jeg visste at jeg ville til et engelsktalende land, og har alltid hatt lyst til Australia, og valgte UOW fordi de hadde veldig god rating, med mange fornøyde studenter. Selve søknadsprosessen var nokså omfattende, men etter at det var overstått gikk alt annet helt fint.

Hvordan var mottagelsen?

UOW er veldig flinke til å følge opp og ta vare på studentene, spesielt med tanke på utvekslingsstudenter. Vi har fått mye og god informasjon om både universitet og Wollongong fra skolen, og det er veldig lett å få svar om man lurer på noe eller er usikker. Det er alltid noe som skjer på campus gjennom hele semesteret, blant annet er det mange arrangementer, flere marked, klubb-dager, osv.

Fasiliteter på campus

Campus er mye større enn jeg er vant til med både dagligvarebutikk, apotek, treningssenter, flere restauranter og cafeer, og utrolig mange lesesaler og sittegrupper for studier tilgjengelig, både inne og ute.

Hvordan bodde jeg?

Jeg bor på International House, en studentbolig hvor vi får servert frokost og middag hver dag inkludert i leien. Jeg bor på alenerom og deler bad og kjøkken. Jeg er veldig glad for at jeg endte opp her, ettersom at det har gjort det mye enklere å bli kjent med andre, både lokale og andre utvekslingsstudenter som jeg kommer til å ha kontakt med selv etter jeg har reist hjem. I-House ligger rett vedsiden av togstasjonen, og gjør det lett å komme seg både til sentrum og til andre plasser, som Sydney. Det er veldig lett å komme seg til campus herfra ettersom det bare tar 15 minutt å gå til universitetet, men det går også gratis buss dit flere ganger om dagen i ukedagene. Det var veldig lett å søke bolig gjennom UOW sine nettsider, og man har flere studentboliger å velge i om man for eksempel foretrekker å bo alene og lage mat selv.

Wollongong er en perfekt by å studere i om man vil ha noe mindre enn en storby, men fortsatt større enn en småplass. Siden vi ligger rett ved kysten har vi brukt mye av fritiden på stranden, enten ved å surfe, bade, eller bare nyte solen. Alle de lokale er utrolig imøtekommende og hyggelige, og det er en helt vanvittig fin natur her med et dyreliv man aldri ser ellers

Hvordan var prisene sammenlignet med norske?

Australia er ikke et veldig billig land å bo i, så både mat, leie, transport, klær o.l. koster rundt det samme som i Norge.

Hvordan var studiet?

På noen måter var studiene veldig likt som ved USN med tanke på vanskelighetsgrad, forelesninger og antall timer det forventes at man jobber med fagene, men det var også veldig ulikt på mange måter. Den største forskjellen for meg var at her hadde jeg veldig mange innleveringer i hvert fag i tillegg til eksamen, istedenfor 1-2 større innleveringer + eksamen som jeg har hatt ved USN. Det gjorde at det ble en del mer jobbing, men det gjorde også at man hang med hele semesteret og fikk bedre forståelse for fagene sine. En annen ting er at semestrene her er kortere enn hjemme, så jeg vil si de er korte, men intense. Jeg har hatt nesten alle fagene mine ved USN på engelsk, så for meg var ikke det noe stor tilvenningsprosess å studere 100% på engelsk. Fagene jeg tok:

MARK320 Social Marketing
MARK233 Marketing & Digital Communication
MGNT207 Employee Relations Management
MGNT102 Business Communications

Anbefaler jeg utveksling?

Jeg kan ikke anbefale utveksling sterkt nok. Dette har vært det beste semesteret i mitt liv, og jeg hadde gjerne blitt her lenger om det var en mulighet. Man lærer utrolig mye om seg selv av å komme seg ut av komfortsonen på denne måten, og det er så verdifullt for veien videre å ha studert og bodd i et annet land. Alle jeg har møtt her har vært veldig fornøyde med sin egen utveksling og er glade for at de turte å hoppe i det. Å dra på utveksling er noe man som regel bare gjør en gang i livet, og det åpner opp for så mange muligheter i ettertid, samtidig som at man vokser som person når man er her.

Studenter som har spørsmål kan gjerne kontakte meg, min Instagram er @theaharnes.

Min opplevelse totalt

Veldig bra
Les mer om University of Wollongong (UOW)
Dette reisebrevet handler om