Internasjonal markedsføring og reiseliv ved Toulouse Business School

Karl-Oskar på utveksling i Frankrike våren 2021
"Jeg vil anbefale utveksling på det sterkeste. Er du usikker på om du burde dra eller ikke? Do it! Livet begynner på utsiden av komfort-sonen, og du kommer ikke til å angre på å gripe muligheten til å bo i utlandet, prøve ut et litt annerledes liv, og møte nye venner fra hele verden".

Hvem er jeg?

Heisann, jeg heter Karl-Oskar Grimstad og går Internasjonal markedsføring og reiseliv på USN Campus Bø. Hvorfor jeg dro på utveksling? Det er mange grunner til det, men vi kan jo begynne med første ordet i studieprogrammet mitt. Studiet Internasjonal markedsføring og reiseliv dreier seg i stor grad om å kommunisere, forhandle og jobbe med folk fra hele verden, og hvilken bedre måte å forberede seg til det på enn å flytte hele livet sitt til et annet land? Jeg har også alltid likt å reise, oppleve nye kulturer, lære nye språk og møte folk fra andre land så for meg var utveksling en såkalt no-brainer.

Hvorfor søkte jeg meg til denne institusjonen?

Jeg søkte meg til Toulouse Business School fordi det er en av de beste business skolene i verden, fordi den egentlig både er vanskelig og kjempedyr å komme inn på, men mest av alt fordi den ligger i Frankrike. Jeg har en fransk kjæreste som jeg møtte under hennes Erasmus opphold på USN, så for meg var det viktigste kravet at skolen lå i Frankrike.

Hvordan var mottagelsen?

Det som er litt spesielt med dette reisebrevet er at jeg reiste på utveksling under en global pandemi. Mitt opprinnelige utvekslingsopphold ble kansellert da verden stengte ned, men om man virkelig vil så får man det alltid til, og etter mange telefoner, research og greie USN-ansatte fikk jeg snudd om på semestrene mine og reist semesteret etter.

Jeg skulle gjerne fortalt om studentfester, fulle forelesningssaler, daglige restaurant besøk og helgeturer til Spania og Paris, men sånn var det rett og slett ikke i starten av 2021. Med portforbud, stengte butikker, nettundervisning og lockdown har ikke dette vært et helt vanlig utvekslingsopphold. Men vet du hva? Det har fortsatt vært en helt fantastisk opplevelse!

Hvordan var prisene sammenlignet med norske?

Prisnivået på mat er litt lavere enn i Norge, men det er ikke veldig lavt. Man merker det selvfølgelig fort når man kjøper alkohol, som jo er veldig mye billigere, men daglige utgifter er ikke så lave som man kanskje ser for seg. Boligprisene er også litt lavere enn i Norge, og det hjelper selvfølgelig masse med Erasmus+ stipendet du får om du drar på utveksling i Europa.

Var det kulturforskjeller?

Matrutinene er snudd helt på hodet i forhold til Norge, og det er heller ikke mye brunost å finne i butikkene (300 andre typer derimot finner du derimot lett). Frokosten er ganske lett i forhold til skivene eller grøten man spiser i nord, for ikke å nevne søt. Croissant til frokost hver dag er nok en klisje, men det er syltetøy, boller, søtsaker og frukt som gjelder.

Lunsjen er ofte det største måltidet på dagen, og spises en gang mellom 12 og 2. Den er så godt som alltid varm, etterfulgt av ost og dessert og nytes over en god time. Middagen er litt mindre igjen og kommer mellom 7 og 10, selvfølgelig også med ost og dessert. Blir ikke folk sultne mellom lunsj og middag da? Jo, det er derfor de spiser «gouter» i 4-5 tiden. Det kan være alt fra kjeks og sjokolade til boller og kaker. Rett og slett noe for å holde liv i skrotten til neste måltid.

Hvordan var studiet?

Jeg har hatt fantastiske forelesere, klassekamerater og veiledere. Semesteret var fullt av gjesteforelesere, og det virket som at hver time hadde en egen ekspert i dagens tema. Mandag kunne jeg lære om hotel-økonomi fra en hotellsjef som drev 4 hoteller. Tirsdag lærte jeg om prising av flyseter, direkte fra British Airways kontoret i London. Onsdag kunne det være app-utvikling med en Data Engineer osv osv. Hele systemet var bygget opp av at man skulle lære alle kursets individuelle moduler og spesialiteter av noen som kan det skikkelig.

Til tross for at jeg bare (med unntak av en dag) hadde virtuell undervisning ble jeg godt kjent med studentene i klassen. De var åpne, interesserte i å utvide nettverkene sine, og møte nye folk. Nå når semesteret er ferdig er Linkedin min fylt med studenter jeg har jobbet med, og som jeg kanskje kan jobbe med i fremtiden, fra hele landet og hele verden.

Anbefaler jeg utveksling?

Men skjønner folk når du snakker engelsk til dem da? Joda... og neida. Som alle andre steder kommer det litt an på hvem du snakker med. Den yngre generasjonen, altså de under 30(?), vil bryte med landets stereotyp og lære seg engelsk. Du vil derfor møte mange folk du kan snakke med uten noen ekstra språkkunnskaper, men det er uansett lurt å lære seg litt fransk, for å kunne kommunisere med folk i det daglige liv: på bussen, butikken, barer og restauranter etc. En ting er i hvert fall sikkert: Studentene og lærerne på skolen snakker engelsk.
Les mer om TBS Business School (ESDCDT)
Dette reisebrevet handler om
done ESDCDT
done Frankrike