Internasjonal Markedsføring i Wuhan, Kina

Illustration photo Wuhan
“I det første øyeblikket melder du interesse om utveksling, og i det neste sitter du i ett totalt fremmed land, sliter med dagligdags kommunikasjon og lurer på «hvordan skal dette her gå?».

Hvem er jeg?

Dette reisebrevet er skrevet av Camilla Christie Hotvedt, Liv Karoline Torp Olsen og Sigurd Sæther Sørensen. Vi valgte å utveksle til Kina på en såkalt 3+3 ordning, som et alternativ til å skrive bacheloroppgave hjemme i Norge. 3+3 er et kombinert språkkurs og praksisprogram som strekker seg over 6 måneder og kan tilpasses ulike studieretninger. Selv kommer vi fra Bachelor i Internasjonal Markedsføring ved campus Bø, hvor oppholdet i Kina er avsluttende for graden.

Vi håper dette reisebrevet skal gi deg som leser ett innblikk i hvordan det er å studere i Kina og at du skal se på Kina og Wuhan som en aktuell mulighet for utveksling.

Fasiliteter på campus

Inne på campus vil du kunne finne kafeer hvor en rett inkl. drikke koster ca 40-50 RMB pr. pers. Alternativt er det mulig å spise i en av skolens mange kantiner eller matboder, som ofte er et billigere alternativ, hvor lunsj ofte er å finne for rundt 15 RMB.

Hvordan bodde jeg?

Som utvekslingsstudent fra en partnerskole (som USN) blir du mest sannsynlig bosatt på Huahong Foreign Student Apartments. Her bor du sammen med ca. 400 andre studenter. Du kan velge å bo alene i en «single» leilighet, med eget bad og «kjøkken» eller «double» rom, der du deler bad og «kjøkken» med en annen student. Boligene ligger i ca. 30 minutters gangavstand fra undervisningsbyggene. Noe lavere standard på rommene må forventes. Heldigvis finnes det et IKEA varehus i motsatt ende av byen som sender alt du trenger hjem på døra.

Hvordan var prisene sammenlignet med norske?

Bolig: 9300 RMB for 6 mnd. Inkl. vann.

Skolepenger: 5000 RMB for språkkurs (andre studieprogram vil ha annen pris)

Internett: 500 RMB for 6 mnd. + 100 RMB for installasjon +100 RMB for ruter.

Strøm- Betales fortløpende. Ca 0,65 RMB Kw/h.

Helseskjekk – 225 RMB, (denne anbefales å utføre i Norge før avreise)

Residence Permit – 500 RMB

Skolebøker ca. 300 RMB

Totalt: 16,025 RMB + Strøm

Utover det normale stipendet man får ved å studere i Norge, gir lånekassen også både reise og språkstipend for dem som tar 3+3. Som et resultat av økt utbetaling kombinert med lave priser, lever man svært godt som nordmann i Kina.

Var det kulturforskjeller?

Optics Valley, metroens endestasjon og Wuhans teknologiske bysentrum, som ligger i underkant av en 15 minutters gåtur unna. Her florerer det med kjøpesentre og merkevarekjeder som UniQlo, Forever 21, H&M, Nike, Adidas, i tillegg til flere andre kinesiske kjeder. Er du glad i uteliv, finnes det mange barer, nattklubber og andre konsepter som KTV o.l. å velge mellom. Wuhan florerer av forskjellige restauranter og spisesteder utenfor campus. Alt fra tradisjonell kinesisk mat, japansk sushi, amerikanske burgere og meksikanske fajitas. Med andre ord – ved å lete litt, vil du finne noe for enhver smak.

Wuhan har også masse å tilby deg som er glad i sightseeing. Her kan man finne både Yellow Crane Tower, Baotong Temple og East Lake. I tillegg tilbyr byen også steder som Tanhualin, en gågate med koselige kafeer og små suvenirbutikker, Han Street som er et shoppingeldorado for deg som er glad i å titte rundt i ulike butikker og fornøyelsesparken Happy Valley Wuhan.

Det er heller ikke noe problem å komme seg rundt her i Wuhan, om man ser bort ifra kommunikasjonsproblemer selvfølgelig. Her finnes det både buss, taxi og tog som til en rimelig penge bringer deg til din utvalgte destinasjon. Ellers er det også fult mulig å komme seg rundt på sykkel, som man enten kan leie eller få kjøpt til en billig penge.

Hvordan var studiet?

Skolehverdagen kan på mange måter sammenlignes med den videregående skolen i Norge, med obligatorisk oppmøte, lekser, og den «beryktede» fraværsgrensen (10%).

Det kinesiske språkkurset består av fire forskjellige fag, som til sammen utgjør 20 timer i uken. (Comprehensive, Speaking, Listening og Reading & Writing) i tillegg til cultural class annenhver uke der man får et innblikk i den kinesiske kulturen, samtidig som man blir bedre kjent med klassekameratene.

Kinesisk er et stort og komplisert språk, som krever en del selvstudie, i større grad enn det du kanskje er vant med hjemme. Til gjengjeld, har man i overkant av 2 timer undervisningsfri midt på dagen som kan brukes til å nyte en lang lunsj og til å lese seg opp til neste time.

Som student i Kina møter man folk fra alle verdens kriker og kroker. Klassene er satt sammen av mange ulike nasjonaliteter og kulturer, noe som helt klart er med på å berike selve opplevelsen ved det å lære et helt nytt språk. Som utvekslingsstudent er det derfor enkelt å bli kjent med andre studenter, både gjennom aktiviteter i klassen og etter skolen.

Anbefaler jeg utveksling?

Utvekslingsprosessen kan for mange virke både krevende og omfattende, noe som raskt kan drepe enhver tiltakslyst.

Slik vi opplevde den, var prosessen smertefri og gikk stort sett fremover av seg selv. Dette er selvsagt på grunn av at vi fikk god hjelp i alle ledd og hadde hele tiden god kommunikasjon med både internasjonalt kontor i Norge og International Student Office i Kina.

Mange ønsker gjerne å ha alle svarene klare før de i det hele tatt melder interesse om utveksling. Hvor skal du reise? hvor mye kommer det til å koste? hvor du skal bo? hvilke fag du skal ta? osv. Du kommer ikke til å ha alle svarene og det er heller ikke viktig å vite enda. Det eneste du trenger å gjøre er å ta kontakt med internasjonalt kontor, så finner dere ut av resten sammen underveis i prosessen. Så hvis du ønsker å reise på utveksling er det bare en ting du må gjøre i dag: Ta kontakt med internasjonalt kontor!

Min opplevelse totalt

Veldig bra
Les mer om Wuhan University of Technology (WUoT)
Dette reisebrevet handler om