Informasjonssystemer og IT-ledelse ved University of Technology Sydney

"Utveksling var veldig sosialt. Gjennom UTS Housing gikk man virkelig kjenne på «college-følelsen» man gjerne hører så mye om."

Hvem er jeg?

Jeg heter Fredrik Svedsen er 3 års student på Bachelor i Informasjonssystemer og IT-ledelse ved Campus Vestfold.

Hvorfor søkte jeg meg til denne institusjonen?

Jeg satt meg på forhånd inn i University of Technology Sydneys omdømme når det kom til tekniske fag. Som et av de yngste universitetene i Australia, ble jeg inspirert til å studere ved et moderne og teknisk anlagt universitet da valget falt på UTS. Gjennom en større renovasjon gjennom de siste årene, så har UTS fått verdensledende laber, rom, og redskaper i en rekke forskjellige grener.

Fasiliteter på campus

Det jeg ble overrasket over var hvor godt hele systemet rundt det å ta vare på studentene, var. Gjennom UTS Housing og International Office ble det arrangert sosiale arrangementer, leksehjelp, ekskursjoner, rådgivning, helsetjenester, trening, og personlig utvikling som var godt tilrettelagt for nettopp studentene. Det oste kvalitet over hele linjen av tjenester dem tilbydde, noe jeg også hadde god bruk for.

Hvordan bodde jeg?

Før avreise hadde jeg satt meg godt inn i transportmulighetene og boforholdet rundt der jeg skulle studere. Jeg valgte å bo gjennom UTS Housing ved Yura Mudang, som er en selvstendig organisasjon med tilknytning til skolen. Selve komplekset ligger strategisk til rett ved Central Station og med et-minutts gåavstand fra universitetet. Jeg bodde alene i et studio, og jeg var én av rundt 780 andre studenter som bodde i dette komplekset. Her bodde vi alle i en 21. etasjes boligblokk med panoramautsikt over skyskraperne som pryder Sydney.

Det var veldig sosialt å bo på UTS Housing. Ved å bo her fikk man virkelig kjenne på «college-følelsen» man gjerne hører så mye om; Sydney er en by som aldri sover, og fordi det bodde i overkant mange studenter som var her på halvårig- eller helårige utveksling så sikret det mange gode stunder på «taket», med tilgang til gratis griller, bordtennis, og biljard bord. Med gåavstand til Central Station kan man derfor ende opp hvor-som-helst, og nattelivet står i stil med resten av byen. Jeg har møtt ufattelig mange ekstraordinær mennesker jeg er stolt av å kalle venner.

Var det kulturforskjeller?

Personlig har jeg fått kjenne på hvordan det er å komme seg ut av komfortsonen, og det å vokse gjennom å måtte bo og arbeide i et fremmed land. Det jeg sitter igjen med på et personlig nivå er noe jeg er særdeles stolt av, og som jeg ikke kan snakke høyt nok om.

Hvordan var studiet?

Akademisk er foreleserne særdeles flinke til å forklare komplekse begreper på en enkel og nøyaktig måte, samt få deg til å undre og stille spørsmålstegn ved problemstillingene man blir presentert. Dette er med på å gjøre at kunnskapen du tilegner deg er langt lettere å tygge og lære.

Under utenlandsoppholdet mitt i Sydney tok jeg fire fag ved University of Technology Sydney. Fagene jeg tok var en blanding av tekniske og mer generelle fag, som sammen har gitt meg en god fordypning som jeg vil få god bruk av når jeg nå fullfører en bachelorgrad i informasjonssystemer- og IT-ledelse hos USN Campus Vestfold.

Alle fagene mine foregikk på ulike deler av universitetet. Universitetet huser rundt 37.500 studenter, hvor en stor del av disse er internasjonale. En typisk skoledag for meg var skole fra klokken ni om morgenen, med en lengre pause midt på dagen, før de siste leksjonene var over rundt klokken syv/åtte på kvelden. Det er derfor lengre dager enn hva som kanskje var vanlig hjemme i Norge, men det ble en rutine etter hvert som med alt annet.

Gjennom fagene mine hadde jeg forskjellige øvelser og klassesammensetninger, ulikt hva som er vanlig hos USN; vi hadde obligatoriske «tutorials» og «seminars», men frivillige «labs» og «lectures». Gjennom de oppmøtepliktige delene, fikk man langt bedre innblikk i temaet for uken, hvor man samarbeidet internt i små grupper med å løse problemer foreleseren hadde laget på forhold. En typisk klasse var rundt 30 studenter.

Jeg fikk et bedre innblikk i hvor studiet mitt kanskje kan ta meg i fremtiden. Med et spesielt og særdeles interessant fag jeg hadde her nede, så har jeg pekt ut et mulig karrierevalg som jeg nå ser frem til å arbeide mot. Fagene gav meg langt bedre forståelse for temaene jeg allerede hadde tatt for meg hjemme i Norge; med en dypere forståelse for sentrale temaer så mener jeg selv at fremtidsplanene mine og visjonene har endret seg, takket for utenlandsoppholdet.

Videre har jeg lært viktigheten av å være nøyaktig, kritisk, og undrende. Gjennom hardt arbeid, sene kvelder, og mangel på søvn og mat har jeg verdsatt hvor mye en god struktur har å si for fremtidig arbeid. Hvis man ikke går inn med en gjennomtenkt plan på hva som skal gjøres og til hvilken tid, så er man dømt til å oppleve stress og sene kvelder.

Anbefaler jeg utveksling?

Man burde helt klart dra på utveksling, fordi det er viktig å ta del i den globaliserte verdenen vi lever i. Norske studenter er i særklasse når det kommer til de ufattelig mange mulighetene man har til å et utenlandsopphold, noe jeg er redd mange tar for gitt. Alle jeg har snakket med har bare positive ting å fortelle om deres opphold. Man vil oppleve så ufattelig mye spennende med å ta et semester eller to i utlandet, og jeg er sikker på at dem som velger å «hoppe» litt i det, vil bli overrasket over hvor fantastisk det faktisk er. Man blir bedre kjent med seg selv som person, så vel som at man gjør seg attraktiv for fremtidige arbeidsgivere etter fullført grad.
Les mer om University of Technology, Sydney (UTS)
Dette reisebrevet handler om
done UTS
done Australia