Ida i sykepleie praksis i Nederland

Jeg søke utveksling til Hanze University Groningen i Nederland. Norge og Nederland er begge land med beryktede gode helsevesen og høy levestandard. Jeg ønsket derfor å utforske forskjellene mellom disse ganske like helsevesenene, for å kunne få nye perspektiver og lærdommer jeg kunne ta med meg tilbake til Norge.

Hvem er jeg?

Jeg heter Ida og studerer sykepleie på USN Porsgrunn. Våren 2023 hadde jeg medisinsk praksis på Medisch Centrum Leeuwarden i Nederland. Helt fra jeg begynte på sykepleien visste jeg at jeg ønsket å benytte meg av den muligheten man har for å dra på utveksling, da dette er en unik mulighet en nødvendigvis ikke får når en trer inn i arbeidslivet og ønsket å oppleve en ny kultur fra første rad.

Hvorfor søkte jeg meg til denne institusjonen?

Hvordan var mottagelsen?

Mottakelsen på sykehuset var veldig god. Jeg ble tatt imot av ansatte på avdelingen og inn i varmen med en gang. Siden jeg var på utveksling fra mars-juni, gikk jeg dessverre glipp av introduksjonsuka som vanligvis finner sted i januar/februar. Dette gjorde det noe utfordrende å bli kjent med andre studenter, siden jeg heller ikke var på campus. Heldigvis var det flere studenter på avdelingen jeg ble kjent med, og fikk møte andre gjennom romkameratene mine som hadde bodd der lengre enn meg. Koordinatoren min arrangerte sammenkomster for utvekslingsstudentene på både starten og slutten av semesteret, og er svært opptatt av at andre internasjonale studenter skal komme i kontakt med hverandre.

Fasiliteter på campus

Hanze har ikke campus i Leeuwarden, så jeg var aldri på selve campus, da jeg kun var i praksis. Koordinatoren min sørget for at jeg fikk tilgang på campusen til universitetet som ligger i Leeuwarden, NHL Stenden. Jeg fikk benytte deres campus for å jobbe med innleveringer og eksamen.

Hvordan bodde jeg?

Bolig i Nederland kan være utfordrende og prisene er ikke spesielt billige. Det er veldig få studentboliger i Nederland, men man kan være heldig å finne noen på nettsider som eksempelvis Xior Student Housing. Det beste tipset jeg har på å finne bolig er å melde seg inn i Facebook-grupper, eksempelvis «Student housing in Gronningen». Jeg fant bolig på en nettside som het Kamernet. Jeg endte opp med å bo i et hus med fire andre studenter, to fra Nederland, en fra Ukraina og en fra Italia.

Hvordan var prisene sammenlignet med norske?

Prisene i Nederland er på linje med Norge når det gjelder eksempelvis bolig, mat og tog, men det varierer jo med kursen og hvor i landet du er. Amsterdam vil være dyrere enn eksempelvis Leeuwarden og andre mindre byer.

Var det kulturforskjeller?

Leeuwarden er en veldig sjarmerende by å bo i. Masse søte butikker, kafeer og utesteder, i tillegg til aktiviteter som museer, kino og AquaZoo. Det er bare en halvtimes togtur unna Groningen, som er en stor studentby med et fantastisk uteliv og masse å gjøre. Jeg fikk være med på flere nederlandske høytider, eksempelvis «Kingsday» og frigjøringsdagen, hvor de feirer med store festivaler! De sjarmerende kanalene, tulipanene og nederlandsk mat er jo bare nydelig!
Til tross for at Nederland og Norge er forholdsvis «like» land, opplevde jeg stadig små kulturforskjeller, eksempelvis ukentlige markedsdager i de fleste byer og alle kommer tidlig på jobb for å lese seg opp på pasientene før vakta begynner.
I tillegg til Nederlandsk kultur, fikk jeg oppleve flere kulturer gjennom å møte andre internasjonale studenter og muligheten til å reise rundt i Europa. Eksempelvis Belgia og Tyskland er bare en togtur unna!

Hvordan var praksisen?

Jeg tok sykehuspraksis andre året på sykepleien. Jeg var på avdeling for hjerte- og vaskulærsykdommer. Sykehuset var stort og moderne og det faglige nivået høyt. Jeg opplevde å bli tatt veldig godt imot, både av avsatte og pasienter. Nederlendere er generelt veldig gode i engelsk. Ble overrasket over hvor mange eldre som kommuniserte bra på engelsk! Jeg hadde en kontaktsykepleier som fulgte meg tett opp. Både leger, sykepleier og spesialsykepleiere var oppriktig interessert i å lære bort til meg, svarte utfyllende på spørsmål og sørget for at jeg fikk med meg hva som skjedde i ulike situasjoner. Jeg fikk til og med være med på åpen hjerteoperasjon!

Anbefaler jeg utveksling?

Jeg kan ikke anbefale dere nok å reise på utveksling til Nederland. Først og fremst var det faglige utbyttet over all forventning og det nederlandske sykehuset en flott læringsarena. Utenfor sykehuset opplevde jeg en utrolig stor frihet og hadde muligheten til å reise rundt i Europa med tog og bli kjent med utrolig mange flotte mennesker og oppleve og ta del i en ny, spennende kultur!

Kan studenter som har spørsmål kontakte deg på e-post/Instagram/annet?
Hvis ja, legg gjerne ved e-post / Instagramkonto.

Ved spørsmål kan jeg nås på Instagram, @ida.moller, eller e-post, idamollera@gmail.com

Min opplevelse totalt

Veldig bra
Les mer om Hanzehogeschool Groningen (HHVG)