Helga fra sykepleie på utveksling til Madagaskar

- Jeg følte meg veldig velkommen i Antsirabe og de ble fort til at jeg kalte Lovasoa for hjemme.

Hvem er jeg?

Mitt navn er Helga Tiller. Jeg er 23 år gammel og studerer ved USN Vestfold. Jeg har siden jeg var liten og så tanten min reise på utveksling til Kenya ønsket å få muligheten til å dra på utveksling selv.

Hvorfor søkte jeg meg til denne institusjonen?

Jeg har vært 3 måneder på Madagaskar. Jeg søkte Madagaskar fordi jeg ønsket å dra på utvekling til et land som var ulikt Norge.

Hvordan var mottagelsen?

Da vi landet på flyplassen i hovedstaden ble vi møtt av en av de ansatte på Lovasoa, der jeg skulle bo, og sjåføren vår som skulle kjøre oss. Da vi kom frem til Lovasoa møtte vi en hyggelig resepsjonist som viste oss til leiligheten jeg skulle bo i. Jeg var en av de første studentene som ankom og etter hvert kom de mange studenter fra ulike universiteter og høyskoler rundt om i Norge. Vi hadde introduksjonsmøte med både en gassisk dame som hadde ansvar for oss studentene og med en norsk sykepleier som skulle ha ansvar for sykepleierne under oppholdet vårt. På Lovasoa var det to norske miljøarbeidere som arrangerte aktiviteter som volleyball, quiz, feller middager og utflukter som vi kunne ta del i.

Fasiliteter på campus

Lovasoa hadde mange fine tilbud på området. I resepsjonen var de veldig hjelpsomme og hjalp oss ofte med å bestille mat fra ulike restauranter i nærområdet som vi fikk levert på døra. De hadde også en liten restaurant hvor man kunne forhåndsbestille frokost eller middag. De hadde en cafe hvor det ble holdt sammenkomster, som for eksempel fastelavn-cafe. På området var det også et lite treningsrom, fotballbane, tennisbane og volleyballbane.

Hvordan bodde jeg?

Jeg og studenten jeg reiste sammen med ønsket oss i forveien av ankomst en leilighet med kjøkken. Vi fikk en fin leilighet med kjøkken, stue, bade og to soverom. Etter 1 måned måtte vi flytte til guesthouse. På guesthouse måtte jeg og medstudent dele rom i noen uker før vi til slutt avsluttet oppholdet vårt i en ny fin leilighet med alt vi trengte.

Hvordan var prisene sammenlignet med norske?

Det er en god del billigere på Madagaskar enn det er i Norge. Vi var mye ute og spiste på gode restauranter som var i nærområdet. På matbutikken kan man finne varer i alle prisklasser. Etter å ha vært på Madagaskar en stund begynte vi å handle på markedene som er billigere enn matbutikken. Vi flyttet oss for det meste rundt i området ved bruk av pousse-pousse, som er sykler med vogn, tuc-tuc eller buss. Vi tok blant annet buss til det ene praksisstedet vårt å betale rundt 2 NOK for bussturen en vei. Resepsjonen hjalp oss med å komme i kontakt med guider som hjalp oss med å få gode priser på weekendturer både til sør-, vest- og østkysten.

Var det kulturforskjeller?

I Antsirabe, som var byen jeg bodde i, følte jeg meg veldig trygg. Vi hadde omvisning i byen og området rundt Lovasoa har man alt man trenger. Jeg deltok på språkkurs og fikk lære litt gassisk. Det var veldig varierende med tanke på om folk snakket engelsk, noe som til tider var utfordrende. Vi fikk ordnet oss SIM-kort første dagen som gjorde at vi hadde mulighet til å kjøpe mobildata. Dette var nyttig dersom man plutselig måtte ha oversetter for å forstå eller formidle viktig informasjon. Lokalbefolkningen er veldig imøtekommende og jeg oppfattet at de ønsket og lære av oss og til oss. Jeg følte meg veldig velkommen i Antsirabe og de ble fort til at jeg kalte Lovasoa for hjemme.

Hvordan var praksisen?

Jeg tok kommunehelsetjenestepraksis på utveksling. På Madagaskar har de ikke kommunehelsetjeneste slik som vi har i Norge så jeg hadde praksis på 3 ulike helseposter og på et offentlig sykehus. Vi hadde en norsk sykepleier som hadde ansvar for oss sykepleierstudenter på Lovasoa. Sammen med henne og andre sykepleierstudenter hadde vi ukentlige refleksjonsmøter hvor vi snakket om hvordan praksis var uke til uke, om læringsutbyttene og om andre viktige tema som kom opp. Praksis dagene er bygd opp på litt annen måte enn hjemme i Norge på grunn av arbeidstidene på Madagaskar. Vi hadde en god blanding av praksis og oppgaver relatert til praksis som vi jobbet med ellers.

Anbefaler jeg utveksling?

Jeg anbefaler alle å dra på utvekling. Det er en fantastisk opplevelse hvor man får utviklet seg både faglig og personlig.
Kontakt meg hvis du har noen spørsmål:
Mail: helgatiller@hotmail.no
Instagram: helgatiller

Min opplevelse totalt

Veldig bra
Les mer om Lovasoa Cross-Cultural Competence Centre (L4C)
Dette reisebrevet handler om
done L4C
done Madagaskar
done Sykepleie

Sjekk ut alle stedene du har mulighet til å dra med utvekslingsvelgeren