Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10 praksis i Spania

Hvem er jeg?

Jeg heter Kristine Sparre Knudsen og går på grunnskolelærer 5-10 ved campus Vestfold. Klassen vår ble tilbudt å gjøre praksisen våres i utlandet, derfor tenkte jeg at det var en morsom mulighet til å være med på en litt annerledes praksis.

Hvorfor søkte jeg meg til denne institusjonen?

Praksisen foregikk på Den Norske Skolen i Rojales i Spania. Skolen er en 1-13 skole, som vil si at den har alle klasser fra 1. klasse til 3. videregående. USN har et samarbeid med denne skolen, derfor fikk noen studenter fra campus Vestfold og Porsgrunn mulighet til å ha praksis ved denne skolen.

Hvordan var mottagelsen?

Skolen tok oss imot med åpne armer, de tok godt vare på oss under hele praksis perioden både når vi var på skolen og på kvelder og i helgene. Lærerne tok oss med på både paddel tennis og andre treningsaktiviteter på kveldstid, vi fikk også være med på middager og ting som skjedde i helgene.

Hvordan bodde jeg?

Studentene som dro sammen kom fra Vestfold og Porsgrunn var en fin gjeng. Fem av oss bodde sammen i et hus sammen, mens de andre to bodde i en leilighet ikke så lang unna. Vi som bodde sammen var sosiale på kveldene med kort spill og god mat. De andre to var også mye med oss etter skoletid. Huset vi bodde i leide vi på AirBnB før vi dro. Det var en veldig god løsning som ikke var altfor kostbar. Det var et soverom til hver og stor stue slik at vi ikke trengte å sitte oppå hverandre hele tiden. Huset hadde også en ganske stor uteplass med basseng, som var en av de tingene vi var interessert i når vi så etter et sted å leie. Dessverre fikk vi ikke særlig nytte av bassenget fordi vi hadde mye dårlig vær under oppholdet vårt. Det var mye regn og vi fikk oppleve fenomenet «calima», som er sandstorm med sand fra Sahara. Vi bodde i gangavstand fra skolen, men ble hentet omtrent hver morgen på grunn av det dårlige været.

Hvordan var prisene sammenlignet med norske?

Rundt der vi bodde var det flere restauranter og butikker, noen kunne vi gå en kjapp tur til mens andre var det litt lengre. Hvis vi skulle inn til byen å shoppe klær eller kikke tok lærerne fra skolen oss gladelig med. Prisene på mat var en del billigere enn i Norge så vi spiste ute flere dager i uken og koste oss med mye god mat og drikke hjemme også. Taxi var også rimelig, så vi kom oss dit vi ville om ikke vi ble kjørt.

Var det kulturforskjeller?

Stedet hvor skolen og stedet vi bodde var ikke en stor by, men et lite sted ca. 30 minutter utenfor byen. Gaten vi bodde i bar preg av at det var flere feriehus og utleie hus, var ikke så mange lokale som bodde der. Rundt om var det også flere Norske som bodde i tillegg til flere andre nasjonaliteter. Byen som lå 30 minutter unna er en typisk turistby, som er et typisk turistmål for Skandinavere. Vi opplevde ikke noen store språkbarrierer da alle vi jobbet med snakket norsk. De fleste elevene snakket også norsk, men det var noen i hver klasse som hadde litt problemer med språket fordi det hadde gått på Spansk skole før de begynte på den norske skolen.

Hvordan var praksisen?

Praksisen på skolen var utrolig bra. Vi fikk utdelt en praksis veileder hver, fordi klassene var så små. De fulgte oss opp tett og vi fikk undervise mye i løpet av perioden. Praksisen var noe annerledes enn i Norge fordi mange av elevene var ikke i Spania hele skoleløpet. Noen elever var der bare en periode på noen år, mens andre var der lengre. Derfor var ikke klassene like sammensveiset som man kan oppleve i Norge. Skolen hadde også et stort fokus på trivsel og mestring. Ledelsen og lærerne hadde et veldig stort fokus på at elevene skulle trives på skolen og jobbet mye med det sosiale, både på skolen og på kveldstid. På kveldstid arrangerte de kinokvelder og sosiale ting for elevene, dette fikk vi også være med på. Jeg lærte masse i denne praksisperioden, fikk undervise mye og fikk være med på både skoletur og foreldremøte.

Anbefaler jeg utveksling?

Jeg anbefaler alle som har mulighet til å dra på praksis i utlandet å gjøre det. Da får man oppleve hvordan en skole i utlandet drives og får være sosial på en helt annen måte med nye mennesker. Når ikke helt opp til 5ern fordi vi ikke hadde så bra vær. Men alt annet var tipp-topp!

Min opplevelse totalt

Bra
Dette reisebrevet handler om
done Grunnskolelærerutdanning for trinn 5 til 10 (lektorkompetanse)