Grunnskolelærer 1-7 student Hannah ved University of Winchester

Hvem er jeg?

Hei! Jeg heter Hannah Christiansen og jeg studerer Grunnskolelærer 1-7 på campus Vestfold. I mitt femte semester valgte jeg å dra på utveksling i Winchester, en koselig liten by i England. Jeg ønsket å dra på utveksling fordi jeg ville oppleve å bo i et nytt land og oppleve en litt annerledes kultur. Samtidig som jeg var nysgjerrig på hvordan skolesystemet og klasseromskulturen var i England.

Hvordan var mottagelsen?

Mens jeg var i Winchester studerte jeg på partneruniversitetet UOW, University of Winchester. Det er en utrolig fin institusjon som er veldig gode på internasjonale samarbeid og man blir godt tatt imot. Alle er veldig hyggelig og det er mange som jobber for nettopp deg som internasjonal student, som det bare er å ta kontakt med. Jeg opplevde også at mine medstudenter var veldig hyggelige, og ikke minst ivrig etter å hjelpe meg om det var noen språkbarrierer når det kom til det faglige. Studentorganisasjonen på universitetet er veldig flinke på å arrangere mye sosialt så det er enkelt og gøy å bli kjent med mange nye mennesker. Det ble blant annet arrangert en full uke med aktiviteter den første uka, noe som kan sammenlignes med fadderuka som vi har i Norge.

Fasiliteter på campus

Jeg opplevde campus på Universitetet i Winchester som veldig fint for en ny student. Det er ikke altfor stort, og alle fasiliteter er samlet slik at det ikke er lang gå avstand mellom alt du skulle trenge. Ikke bare er det mange forskjellige klasserom og forelesningssaler sentralt, men det er også to store biblioteker der man kan låne bøker eller sitte å lese. Det finnes også kantiner og flere andre steder som serverer mat sentralt på campus. Jeg ble positivt overrasket over prisen på det som ble servert og solgt på campus. Mat er generelt billigere i England når du sammenligner med Norge, både når det kommer til mat og drikke fra matbutikken og også når det kommer til mat på restaurant eller fastfood.

Hvordan bodde jeg?

Winchester var en veldig fin by å bo i, med campus som ikke er veldig langt fra sentrum, ca 15 min å gå. Det er en liten by og også regnet som en veldig trygg by med lav kriminalitet i forhold til mange andre steder i England. Kulturen her er på mange måter ganske lik Norsk kultur, samtidig som det er noen forskjeller som man også kommer til å merke etter at man har bodd der litt. Jeg opplevde for eksempel at det er en helt annen skikk rundt dette med høflighet her enn det jeg er vant med fra Norge. Det er for eksempel veldig vanlig og si takk til bussjåføren i det man går av bussen, og flere andre eksempler. Dette opplevde jeg som noe veldig fint, men at det kan ta litt tid før man blir vant til. Jeg opplevde at hverdagsspråket ikke var noe særlig hindring, men at alle er veldig forståelsesfulle når du forklarer at du ikke har engelsk som morsmål. Jeg opplevde at både gode venner og vidt fremmede var ivrig på å hjelpe om man stod fast på et ord.

Hvordan var studiet?

På universitetet i Winchester har jeg tatt 3 emner, samt vært i praksis.

Emnene jeg tok var

Wider Curriculum: Knowledge and Understanding
Curriculum Science: Working Scientifically
Developing curiosity og Physical Education: The Distinctive Nature of Primary Education within the Curriculum.

Jeg syntes det var utfordrende å skulle skrive akademisk på engelsk, og opplevde dette som veldig forskjellig fra å skrive en akademisk tekst på norsk. I tillegg er det mange nye fagbegrep som jeg måtte lære meg på veldig kort tid. Dette var utfordrende, men også lærerikt fordi jeg gjennom denne erfaringen har funnet meg noen nye studieteknikker og måter å skrive på. Undervisning er veldig annerledes fra universitet i Norge, hvor det er mye mindre forelesning og mer forventning til at du leser selv. Dette kan være både positivt og negativt, men kan igjen være litt utfordrende når det er på et annet språk og man kanskje ikke helt forstår faglitteraturen. Jeg opplevde at foreleserne som man har i emnene alltid er veldig hyggelig og mer enn glade for å hjelpe deg med dette.

Anbefaler jeg utveksling?

Hvis jeg skulle ha rangert totalopplevelsen av utvekslingen min på en skala fra 1-5 så gir jeg det en klar 5er. Jeg anbefaler virkelig alle som kan dra på utveksling å benytte seg av denne fantastiske muligheten. Man kommer til å se, oppleve og erfare så mye nytt som gjør det til en helt fantastisk og spennende opplevelse. Det å bo i et land med en litt annen kultur enn hjemme er noe man lærer mye av og ikke minst vokser veldig på. Samtidig som man blir kjent med nye folk og får seg mange nye venner.

Min opplevelse totalt

Veldig bra
Les mer om University of Winchester (WINCHESTER)
Dette reisebrevet handler om