Fysisk aktivitet, ernæring og helse ved University of The Sunshine Coast (USC)

"Jeg kan uten tvil med hånden på hjertet si at dette er det beste skoleåret mitt noen sinne- jeg er evig takknemlig for dette halvåret mitt her".

Hvem er jeg?

Hei, jeg heter Kine og studerer fysisk aktivitet, ernæring og helse ved bakkenteigen i Vestfold og har nå tatt mitt femte semester på universitetet ved sunshine coast, Queensland.

Fasiliteter på campus

Menneskene her nede er veldig vennlige, og slår gjerne av en prat hvor enn du er, enten om du står i butikken eller skal bestille en kaffe. Lærerne på skolen er også supergreie og de fleste tar hensyn til at du er utvekslingsstudent og hjelper deg gjerne. Omgivelsene rundt er annerledes med et helt spesielt dyreliv, og noe av det beste med USC er at det hopper rundt kenguruer rundt om skolen og i området, som var veldig sprøtt den første tiden.

Hvordan bodde jeg?

Jeg hadde et arrangert bosted før jeg kom og bodde på Varsity som er en campus 10.min unna universitetet. Varsity har et utrolig sosialt og godt felleskap som er inkluderende for alle mennesker og det gir deg fri tilgang på basseng, sandvolleyballbane og tennisbane. Det er lett å bli kjent med nye mennesker og det arrangeres ulike fester gjennom semesteret som er veldig artige. Det er 25minutter gåavstand til matbutikken, 20 min med buss til stranden og tar du toget i 1-2 timer kommer du også til storbyen Brisbane.

Hvordan var prisene sammenlignet med norske?

Jeg og de andre jeg reiste med så en økonomisk fordel ved å kjøpe bil her nede istedenfor å leie bil, slik at vi lettere kunne reise rundt å oppleve mer.

Var det kulturforskjeller?

Det er en veldig stor forskjell fra Norge på mange måter. Det er utrolig mange hyggelige mennesker her nede, og du blir godt tatt i mot. Dersom du skal bo på campus kan det være en fordel å vite at det er en nordmann på hver kant. Språkmessig ikke en fordel, men det kan gi et tryggere miljø. Dyrelivet her nede er fantastisk! Og naturen gir deg opplevelser du ellers ikke ville fått. Jeg har både sett ville koalaer, kenguruer, skilpadder, delfiner, dingoer og snorklet i «the great barrier reef». Jeg har opplevd Brisbane, Sydney, Fraser Island, Gold coast, Noosa, Byron Bay og Whitsundays, steder jeg aldri kommer til å glemme. Det har også vært mange soloppganger, solnedganger, toppturer, pikniker + mye mer. Jeg har blitt kjent med utrolig mange nye mennesker. Mange nordmenn, amerikanere, tyskere, franskmenn og australiere. Noen kommer jeg garantert til å ta opp kontakten med å møte seinere i livet. Rett og slett venner for livet.

Hvordan var studiet?

Skolen starter i midten av juli, som også vil si at den avslutter tidligere enn hva den ellers ville gjort i Norge og vi var ferdige med eksamen tidlig i november som vil si lang juleferie og muligheter for reising dersom det er ønskelig. Mine fag var; «sports psychology», «food in society», “exercise prescription and programming» og “Foundation of outdoor environment studies». Har vært fornøyd med alle fagene, selv om noen har vært mer interessante enn andre. Skolesystemet her nede er veldig annerledes, og gjennom semesteret er det flere eksamener, quizer og innleveringer som teller en viss prosent. En eksamen her nede er på en måte mindre faglig vanskelig, da du på forhånd får god greie på hva den omhandler, samtidig som at den varer bare i 2 timer. Det foregår også skriftlig og man anvender ikke pc. Vi hadde en del kontinuerlige innleveringer, så det innebærer en del arbeid gjennom semesteret. Det at alt gikk på engelsk gikk overaskende greit, men det avhenger av at du jobber litt ekstra for å sette deg inn i oppgaver. Man lærer ekstremt mye på kort tid når man skal skrive og prate engelsk i skolesammenheng hver dag i flere uker, en erfaring som er verdt å ta med seg.

Den største forskjellen fra Norge må nesten være tidspunkt på undervisningen. Jeg kunne ha undervisning fra 19-21 på kvelden, og hadde sjeldent undervisning på morgen. Så jeg hadde en del fritid på dagen når det var sol og fint vær, slik at det aldri var noe problem å få tid til å være ute. I Et av fagene hadde vi ulike utflukter der vi virkelig fikk sett Australia og kulturen deres. Fraser Island, var blant annet en av turene vi hadde. Ingen ekstra kostnader og vi fikk overnattet i telt, syklet og kjørt buss på stranden og sett ville dingoer. Utrolig kul opplevelse der vi fikk sett friluftslivet her nede fra et mer miljøvennlig perspektiv. Jeg har også fått en stor faglig utvikling noe jeg kommer til å ta med meg videre inn i utdanningen min, for å ikke snakke språkutvikling.

Anbefaler jeg utveksling?

Jeg kan uten tvil med hånden på hjertet si at dette er det beste skoleåret mitt noen sinne. Jeg tror det kan være utrolig nyttig å dra på utveksling, ikke bare for det faglige, men også fordi man lærer så mye annet. Man blir på en måte litt mer selvstendig og man tar med seg en annen erfaring man ellers ikke ville gjort. Jeg har gitt meg selv mange utfordringer som jeg har vokst på og alle opplevelsene jeg har fått her nede har formet meg. Jeg har blitt mye mer lysten på å reise å oppleve mer og trakter kanskje ikke like mye etter det «trygge» som jeg tidligere har gjort. Nå har jeg venner fra hele verden, og jeg er evig takknemlig for dette halvåret mitt her. Jeg har på ingen måte spart penger, men minnene jeg har fått er verdt hver eneste krone det har kostet meg.

Jeg har hatt et av mine livs største og beste opplevelser i Australia og vil anbefale alle som ønsker å dra hit til å virkelig gjøre det.
Les mer om University of the Sunshine Coast (USC)
Dette reisebrevet handler om
done USC
done Australia