Energy and Environmental Technology ved Universitat Politecnica de Catalunya (UPC) i Barcelona

Illustration photo Universitat Politecnica de Catalunya (UPC)
"Ansatte og studenter er så hyggelige, og mange av studentene her er på utveksling som meg. Siden vi er så mange som er utvekslingsstudenter så er det kjempelett å få seg venner."

Hvem er jeg?

Mitt navn er Thea Indrebøe og jeg studerer Energy and Environmental Technology ved USN. Nå er jeg på utveksling til Universitat Politecnica de Catalunya (UPC) i Barcelona. Jeg ville dra på utveksling fordi det har vært en drøm å bo i utlandet, og jeg fikk mulighet til det med utveksling. Valget ble Spania fordi det er et vakkert land og fin kultur, også er det jo et pluss at det er varmt!

Hvorfor søkte jeg meg til denne institusjonen?

Jeg går på Universitat Politecnica de Catalunya (UPC) i Barcelona, og angrer ikke et sekund! Ansatte og studenter er så hyggelige, og mange av studentene her er på utveksling som meg. Siden vi er så mange som er utvekslingsstudenter så er det kjempelett å få seg venner. Jeg ble kjent med mange før skolen starta for da arrangerte skolen en «fadderuke» hvor det var arrangemnet hver dag. Det kunne være arragementer som spillkvelder, volleyball, quizkveld, og turer. Disse arrangemetene har fortsatt utover i semesteret og det er fortsatt like morsomt å dra på disse arrangementene.

Hvordan var mottagelsen?

Skolen var også veldig flinke med motagelsen av oss før vi kom inn til landet. De satte opp møter som forklarte prosedyrer for å komme inn i landet (Corona tiltak), boforhold, hvordan man valgte fag og alle søknadsprodyrer rundt det. Personlig synes jeg søknadsprosedyren for å få finne fag var vanskelig og krunglete, men skolen var veldig behjelpelige med å få ordnet det.

Hvordan bodde jeg?

Jeg var veldig bekymra for hvor jeg skulle bo da jeg starta prosessen, men dette løste seg veldig fint! Jeg tok kontakt med en norsk jente fra Stavanger på facebook, hun skrev i en Erasmus gruppe for studenter i Barcelona, og hun og jeg begynte å lete etter bolig sammen. Hun går på et annet universitet på andre siden av byen så vi lette etter en bolig midt i mellom. Vi tok kontakt med et agency om de kunne hjelpe oss og de fant mange alternativer, og vi endte til slutt opp med å bo i en leilighet i El Raval med bare oss to. Jeg snakka også med en kompis fra USN og han fant en leilighet 3 minutter unna vår leilighet, og han bor med en fyr fra Stavanger, så vi har et lite nettverk rundt oss.
El Raval er veldig sentralt, og vi bruker 5 min å gå til La Rambal, som Barcelonas svar på Karl Johan i Norge.

Hvordan var prisene sammenlignet med norske?

For boligen vår betaler jeg 450 euro med strøm inkludert. Dette er veldig billig for å være her, men det vanlige ligger på 550 euro med strøm. Utover det er mat veldig billig! Jeg spiser ute nesten hver dag for det er så mye godt i nærheten, det er alt mulig her som sushi, lokal mat, tysk mat, marokkansk mat, til og med svensk mat. Det er noe for alle og alt er i gå avstand! For et godt måltid kan jeg betale mellom 5-9 euro.
Drikkevarer kan man få billig på butikken og utenom det så har restauranter og barer ganske gunstige priser. Barer har også happy hours hvor man kan gjøre noen gode deals. Drikke er generelt mye billigere enn Norge, og på fancy barer kan en øl koste 4 euro, mens på vanlige barer kan man kjøpe 2 euro.

Den offentlige transporten her er fantastisk! De har metro her som går over hele byen og den bruker jeg hver dag. Da betaler jeg 80 euro for 3 måneder siden jeg er under 25 år.

I helger kan det hende jeg tar dagsturer til andre byer utenfor Barcelona, og da reiser jeg med tog. Tog er relativt billig for korte turer

Var det kulturforskjeller?

Det å bo i en stor by som Barcelona er utrolig og utfordrende. Folk her er ikke så flink i engelsk slik at man må være flinke google translate. Yngre folk pleier å kunne litt engelsk, men eldre folk kan som regel ingenting eller veldig lite. Selv lærer jeg med ikke spansk eller katalansk, som er språket her, slik all kommunikasjon må skje på engelsk.

Hvordan var studiet?

Fagene mine er:
Hydrogen and Fuel Cells
Energy Economics and Integral Energy Planning Models
Biomass and waste
Biogas and biofuels
Solar thermal energy
Solar photovoltaic energy

Lærerne er veldig glad i gruppearbeid og jeg har gruppearbeid i alle fag. Gruppearbeidet blir karaktersatt og teller med i den avsluttende karakteren. Det er mye frister som skal holdes, og sånn sett blir det mye å gjøre, men det er i perioder. Lærerene er veldig flinke og er behjelpelige om man skulle trenge hjelp.
Karaktersystemet er forskjellig her enn i Norge, man blir vurdert fra 0-10, hvor fem og ned er stryk. Dette er for meg et litt underlig karaktersystem.

Min opplevelse totalt

Veldig bra
Les mer om Polytechnic University of Catalonia (UPC)
Dette reisebrevet handler om