Byggingeniørstudent Trygve – Plan og infrastruktur ved Queensland University of Technology

Anbefaler andre å reise, fordi dette skaper opplevelser for livet. Du får mulighet til å bli kjent med andre personer fra hele verden.

Hvem er jeg?

Jeg heter Trygve Aarnæs Nyborg og studerer Bachelor i ingeniørfag, byggingeniør – Plan og infrastruktur.

Hvorfor ville du på utveksling?

Ønsket å søke nye utfordringer, og utveksling gir masse gode opplevelser.

Hvorfor søkte jeg meg til denne institusjonen?

Hvilken partner er du på utveksling hos? Q.U.T Queensland University of Technology
Hvorfor søkte du til denne partneren? QUT kunne tilby det obligatoriske emnet mitt i 5. semester.
Hvordan er mottagelsen ved partnerinstitusjonen? God. Er mange hundre på utveksling hos QUT
Hvordan er medstudentene og de ansatte? Møtte ikke så mange australske studenter. Flesteparten ser forelesningene online i etterkant. Nordmenn jeg hadde fag med var topp!

Fasiliteter på campus

• Kantine - Foodcourt
• Treningstilbud – Svømmehall (5$ inngang)
• Lege/psykolog/ tannlege osv.
• Sosiale arenaer (bar, restaurant, cafe)
• Lesesal – Stort bibliotek med mange leseplasser.

Hvordan bodde jeg?

Bodde i studentleilighet med 2 kompiser fra USN på student one. Kort vei til universitetet og midt i sentrum. Vi delte leilighet med to andre internasjonale.

Hvordan var prisene sammenlignet med norske?

Australia blir ansett som et generelt dyrt land. Når du kommer fra Norge er det likevel ikke så stor forskjell. Bolig er dyrt, men man ønsker heller ikke bruke masse tid på å pendle når man er på utveksling. Der vi bodde var det også mange andre fra Europa som bodde, og vi fikk oss gode venner derfra.
Kollektivtilbudet er OK. Det er rimelig å reise lengre avstander, f.eks til gold coast eller redcliffe (fine strender). Buss i byen er litt vanskelig å forstå seg på.

Hvordan var studiet?

Hvilke emner tar du?

- Project value and innovation
- Water and wastewater engineering
- Advanced highway and pavement engineering.

Hvordan er arbeidsbelastningen kontra ved USN?

Mer prosjektbasert og innleveringer som teller mot karakter, slik at eksamen teller typ 40-60%. Det er veldig deilig.

Å ta fag på engelsk går helt fint. Ingen grunn til å bekymre seg for det.

Anbefaler jeg utveksling?

Ja, anbefaler andre å reise, fordi dette skaper opplevelser for livet. Du får mulighet til å bli kjent med andre personer fra hele verden, og utveksling er et godt utgangspunkt for å bli bedre kjent med landet som du reiser til. Kontakt meg gjerne på e-post for flere spørsmål: trygvegutt@hotmail.com

Min opplevelse totalt

Veldig bra