Barnevern ved California State University Dominguez Hills

"Mitt råd til andre studenter som har lyst til å reise, gjør det. Dere kommer garantert ikke til å angre."

Hvem er jeg?

Hei mitt navn er Julie og jeg har studert barnevernspedagog i 3 år. Jeg har vært så heldig å få lov til å gjennomføre min praksisperiode i California (USA).

Hvordan var mottagelsen?

De ansatte tok oss veldig godt imot. Vi fikk prøve oss ut på flere ulike avdelinger, og alle var veldig imøtekommende og interesserte. De ansatte var også veldig flinke til å spørre og var alltid hjelpsomme om vi skulle lure på noe.

Hvordan bodde jeg?

Jeg reiste sammen med en annen student som tok vernepleierutdanningen og vi gjennomførte vår praksis i en by kalt Long Beach der vi delte leilighet og faste boutgifter.

Var det kulturforskjeller?

Etter endt praksis har jeg lært at det er viktig å være imøtekommende og nysgjerrig. Jeg ser også en annen kultur i USA kontra Norge. Menneskene i USA er veldig hyggelige og åpne, og det er ikke uvanlig at menneskene stopper deg for eksempel i butikken for å spørre om hva du heter og hva du driver med. Der vi bodde var det også vanlig å hilse på folk på gaten. Amerikanerne er i tillegg veldig gode på å gi komplimenter for eksempel i forhold til utseende og klærne du har på deg.

Hvordan var praksisen?

Jeg var veldig fornøyd med praksisstedet jeg var på og angrer ikke et sekund på at jeg reiste ned til USA. Vi var i praksis fra mandag – torsdag og hadde en fast studiedag i uken. Vi fikk selv velge hvilken dag som passet best for studiedag og hadde en kjempe snill veileder som alltid la til rette for at det skulle passe oss best mulig. Vi fikk også anledning til å besøke et universitet i California kalt Dominguez Hills.

Vi var på et senter for hjemløse mennesker i alderen 25 år og oppover, et såkalt Drop-In senter. På dette senteret får de tilbud om medisinsk hjelp, tilgang til dusj, klær, snacks og samtaler. I tillegg kan de bli henvist videre for å få økonomisk bistand, mat, bolig og lignende. Vi hadde ikke faste oppgaver, men noen dager sto arbeidet i å ta imot hjemløse, imens andre dager besto arbeidsdagen i å sortere klær og dele ut klær til de hjemløse. Veilederen lot oss få styre mye av det vi ville være med på og la til rette for at vi kunne hjelpe til der vi ønsket. En dag kunne vi for eksempel være med på out-reach hvor vi kjørte rundt og besøkte de hjemløse i gatene. En annen dag fikk vi være med på hjemmebesøk til de som tidligere hadde vært hjemløse, men som nå hadde et hjem. Vi fikk også være med på et senter for unge i alderen 18-25 år, der ungdommene blant annet fikk trening i sosiale ferdigheter.

Der vi jobbet kom det også inn andre studenter fra ulike universiteter. Vi fikk blant annet muligheten til å jobbe med noen sykepleiere. Det var spennende å høre hvordan de studerte og hvilke muligheter de videre hadde for jobb. Noe som fasinerte meg veldig var det gode arbeidsmiljøet de hadde på praksisplassen jeg var på. Alle var veldig hjelpsomme og hvis det oppsto en krisesituasjon var de ansatte veldig støttende. Situasjoner som oppstod ble også snakket om og det var alltid rom for å ta opp ting både med veileder eller i plenum.

Anbefaler jeg utveksling?

Det er ikke vanskelig å bli kjent med nye folk og de er veldig inkluderende når det gjelder å finne på ting utenom arbeidstid. Jeg fikk blant annet oppleve Hollywood. Mitt råd til andre studenter som har lyst til å reise, gjør det. Dere kommer garantert ikke til å angre.
Les mer om California State University-Dominguez Hills (CSUH)
Dette reisebrevet handler om
done CSUH
done USA