Barnehagelærerutdanning ved Dublin Institute of Technology

"Jeg mener at gjennom å tilbringe et halvt år som utvekslingsstudent i et annet land har hjulpet meg til å vokse som person og få mine perspektiver og framtidssyn på plass. Jeg vil derfor gjerne anbefale andre studenter å dra til Irland. Dere vil bli tatt godt imot, det er helt sikkert og visst"

Hvem er jeg?

Tony C. Erlandsson studerer barnehagelærer ved USN. Nå er han på utveksling i Dublin, Irland

Hvordan bodde jeg?

Det som er viktig å vite er at standarden når det gjelder boforhold i Dublin er lavere enn den i Norge. Så det er derfor viktig å ha et åpent sinn for å unngå misforståelser og falske forventninger.

Var det kulturforskjeller?

Nå har jeg tilbrakt et halvt år i Dublin i Irland som Erasmusstudent, og jeg må si at dette oppholdet har gitt meg mange forskjellige følelser. Mine første forventninger til oppholdet var hva slags kultursjokk som ventet meg i dette nye landet som jeg aldri hadde vært i før. Jeg var litt bekymret for at det skulle bli en ganske tøff utfordring, ettersom jeg ikke hadde noen anelse om hvordan lokalbefolkningen så på utenlandsfolk. Der fikk jeg min første store overraskelse. Er det noe irske folk vet, så er det å inkludere andre, som vi i Norge kunne prøvd å få til litt mer. Her følte jeg meg hjemme fra mitt første møte med både lærere, koordinatorer og medstudenter. Jeg var også heldig og fikk flotte personer å bo sammen med, som gjorde oppholdet mye mer interessant, ettersom dette også var internasjonale studenter fra andre land.

Hvordan var studiet?

Hvordan var praksisen?

Akademisk så er Irland er mer utfordrende. Nivået er høyere, og kunnskapen til lærerne reflekterer dette. Dette er ikke en plass for ferie eller pause fra harde studieøkter. Her må du jobbe hardt for å holde tritt.

Jeg var i Irland som del av min utdanning til barnehagelærer, så da var det naturlig at jeg var i praksis i barnehage i Irland. Dette var det største kultursjokket for meg personlig. Forskjellen på hvordan arbeidet utføres og offentlige dokumenter som følges, er helt annerledes fra Norge. Dette tok litt tid å venne seg til, men når jeg hadde fått inkorporert disse normene, var det en utrolig flott plass å jobbe på.

Anbefaler jeg utveksling?

Jeg mener at gjennom å tilbringe et halvt år som utvekslingsstudent i et annet land har hjulpet meg til å vokse som person og få mine perspektiver og framtidssyn på plass. Jeg vil derfor gjerne anbefale andre studenter å dra til Irland. Dere vil bli tatt godt imot, det er helt sikkert og visst.

Min opplevelse totalt

Veldig bra
Les mer om Technological University Dublin (DIT)
Dette reisebrevet handler om