Bachelor i spesialpedagogikk ved Absalon University College

"Jeg oppfordrer til å ta et semester som utvekslingstudent fordi det er veldig lærerikt, du får nye venner som kommer fra andre deler av verden og du lærer stadig nye ting om deg selv"

Hvem er jeg?

Hei, mitt navn er Kristine Moland Pedersen. Jeg tar bachelor i spesialpedagogikk ved USN, campus Notodden og er på mitt 3 semester. Akkurat nå er jeg på utveksling i Danmark i byen Roskilde.

Hvordan bodde jeg?

Jeg bor i et student hus i Roskilde med mange hybler. Her bor det også mange andre studenter fra andre land, noe som gjør det veldig enkelt å etablere seg å bli kjent med nye mennesker. Skolen er veldig flink til å legge opp til sosiale aktiviteter for utvekslings studenter, noe som jeg har opplevd veldig positivt.

Ellers så bor jeg ganske sentralt til alt av matbutikker, kjøpesenter og treningssenter, noe som er veldig praktisk! Det er veldig lett å komme seg rundt hvis man ønsker å besøke andre byer da kollektiv transport er veldig tilgjengelig. Det tar for eksempel bare 20 min med tog til København.

Hvordan var studiet?

Jeg tar et internasjonalt kurs som heter «Children at risk» på Absalon University College.

Det internasjonale kurset «Children at risk» er et veldig spennende program hvor vi lærer om viktige teorier, metoder og etikk som er relatert til den pedagogiske jobben med barn, ungdom og familier som er utsatt. Kurset tar oss gjennom tre moduler:

Modul 1: Interdisciplinary work and professional communication

Modul 2: Professional work with children and youth at risk

Modul 3: International comparative field studies

Siden dette er et internasjonalt kurs, så foregår all undervisning på engelsk. Vi er også en klasse der mange nasjonaliteter er representer som Nederland, Vietnam, Tyskland, USA og Norge. Det er veldig lærerikt å være i en klasse med så forskjellige nasjonaliteter da du får et innblikk i de forskjellige kulturene. Skolen legger også opp til besøk til forskjellige institusjoner i Danmark, noe jeg synes er veldig spennende da vi får et bedre innblikk i hvordan de praktiserer pedagogikk. Dette er noe også jeg kan ta med meg videre i min utdanning som spesialpedagog.

Anbefaler jeg utveksling?

Jeg oppfordrer til å ta et semester som utvekslingstudent fordi det er veldig lærerikt, du får nye venner som kommer fra andre deler av verden og du lærer stadig nye ting om deg selv.

Jeg er veldig fornøyd med at jeg valgte å reise på utveksling her i Danmark fordi det er en opplevelse for livet og jeg har ikke anget et sekund på dette valget! Hvis du har mulighet til å reise på utveksling, så er dette noe jeg virkelig anbefaler!
Les mer om Professionshøjskolen Absalon (UCSJ)
Dette reisebrevet handler om
done UCSJ
done Danmark