Bachelor i spesialpedagogikk i Danmark

"Jeg er alt i alt veldig glad for at jeg valgte å være utvekslingsstudent her i Danmark. Som utvekslingsstudent har jeg også møtt flere internasjonale studenter enn det jeg vill gjort hjemme - nå har jeg venner på andre siden av verden. Jeg vil virkelig anbefale å reise på utveksling!!"

Hvem er jeg?

Mitt navn er Helle Luraas Lilleland. Jeg studerer bachelor i spesialpedagogikk ved USN, campus Notodden. Jeg er på mitt andre år i studiet og for øyeblikket tar jeg et semester i Danmark, nærere bestemt Roskilde.

Hvordan bodde jeg?

Bostedet mitt her i Danmark ligger veldig sentralt til. Jeg bor rett ved skolen i et stort bygg med mange små studentleiligheter. Her er det sosialt og mye som skjer her, både blant de internasjonale og Danske studentene. Trekroner, som er navnet på stedet jeg bor, ligger rett utenfor byen Roskilde. Det er også kun 20 minutter med tog – så er man i København. Jeg har ellers hatt mye glede av sykkelen jeg har fått låne av skolen for dette halvåret. Den tar oss dit vi vil på kort tid – i tillegg til at det er en drømå sykle rundt i dette flate landet.

Var det kulturforskjeller?

Kulturforskjellene er ikke så store, noe jeg er veldig godt da jeg ikke har brukt så lang tid på å etablere meg her for dette halve året. Som utvekslingsstudent har jeg også møtt flere internasjonale studenter enn det jeg vill gjort hjemme - nå har jeg venner på andre siden av verden.

Hvordan var studiet?

Her i Danmark tar jeg det internasjonale kurset Children at Risk på Absalon University College. Dette faget tar for seg mange ulike og viktige temaer som angår den pedagogiske utdannelsen. Til nå har vi vært igjennom tverrfaglig samarbeid, ulike teorier man bruker i pedagogisk arbeid og vitenskapsteori, for å nevne noe. Gjennom Children at Risk får vi også mye praktisk læring da mye av arbeidet vi gjør er basert på besøk hos ulike institusjoner. Dette bidrar i stor grad til gode læringsopplevelser og erfaringer jeg kan ta med meg videre i utdannelsen min.

En annen essensiell ting ved dette studiet og mitt opphold her i Danmark er at jeg går på et internasjonalt kurs. I klassen min har jeg medstudenter fra ulike deler av verden; Nederland, Tyskland, Vietnam, USA og Norge er representert. De andre elevene har også forskjellige bakgrunner når det kommer til deres utdanning. Både kulturelle og faglige forskjeller skaper et veldig godt og utviklende læringsmiljø. I tillegg får man utfordra engelsk kunnskapene sine meget godt, noe jeg også vil påstå at er den beste måten å bli god i engelsk på.

Anbefaler jeg utveksling?

Jeg vil virkelig anbefale å reise på utveksling!!
Les mer om Professionshøjskolen Absalon (UCSJ)
Dette reisebrevet handler om
done UCSJ
done Danmark