Bachelor i ingeniørfag, elektroingeniør ved Minnesota State University

"Er ekstremt lett å bli kjent med folk når man bor på campus fordi det arrangeres så mange arrangementer i "the residence community" som man bor i!"

Hvem er jeg?

Hei, jeg heter Adrian og jeg tilbrakte høsten 2019 ved Minnesota State University Mankato, en skole som ligger sør i staten Minnesota. Til vanlig går jeg informatikk og automatisering ved USN avd. Porsgrunn.

Fasiliteter på campus

Det som er fint med å studere på MNSU er at du slipper å betale for å trene ved treningssenteret til skolen, og det er mange muligheter til å delta i det man vil. Det er 276 forskjellige studentorganisasjoner ved skolen, og jeg anbefaler å melde seg tidlig inn i det man ville holde på med. Det er f.eks. studentorganisasjoner for forskjellige idretter/sporter som fotball, baseball etc, men også studentorganisasjoner for internasjonale studenter.

Det koster ca. 1 400$ pr. semester for å bruke kantina, og da slipper man å lage mat selv og kan spise så mye mat som man selv vil. Mattilbudet er godt, og det er forskjellige stands der som tilbyr forskjellig mat.

Hvordan bodde jeg?

Jeg bodde på campus. Bor man på campus så har man tilgang til studentkantina som er gigantisk. Jeg delte rom med en annen amerikaner der nede, rommet var ikke så veldig stort og anbefaler heller å velge renovated rooms om man velger å bo på campus fordi da får man med en AC på rommet. Er ekstremt lett å bli kjent med folk når man bor på campus fordi det arrangeres så mange arrangementer i the residence community som man bor i.

Var det kulturforskjeller?

Campus ligger veldig sentralt, og gamlebyen ligger ca. 2 km unna skolen. Dagligvarebutikker som Target og Walmart ligger ca. 6 km unna skolen og man er avhengig av å ta buss for å komme dit (buss er gratis). Ikke prøv å gå dit med mindre du har lyst til å gå deg vill (been there, done that…)

Mankato ligger ca. 1.5 time med bil unna storbyen Minneapolis, og ca. 1 time med fly unna Chicago fra MSP (flyplassen) som ligger i Minneapolis.

Hvordan var studiet?

Studiehverdagen i USA er ganske annerledes den i Norge, her var det obligatorisk oppmøte i de fleste fagene, og om du ikke møtte opp i timene risikerte du å få en dårligere karakter i faget. Det er også prøver, laboratoriearbeid, ukelige quizer, rapporter og lekser som alle teller mot sluttkarakteren. Det er også viktig å skaffe seg venner som man kan samarbeide med i laboratoriearbeidet og med leksene (som typisk er vanskeligere enn prøvene).

Anbefaler jeg utveksling?

Et semester i utlandet kan absolutt anbefales!
Les mer om Minnesota State University, Mankato (MSUM)
Dette reisebrevet handler om
done MSUM
done USA